Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
21 mars 2023 21:05
Del på Facebook
Det er fastsatt en kvote på 1.000 vågehval i årets hvalfangst. Foto: Adam Butler / NTB
Det er fastsatt en kvote på 1.000 vågehval i årets hvalfangst. Foto: Adam Butler / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er fastsatt en kvote på 1.000 vågehval i årets hvalfangst, 83 flere enn i fjor, opplyser Nærings- og fiskeridepartementet.

Økningen skyldes ubrukt kvote i 2022 som er overført til 2023, opplyser fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap).

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

I 2022 deltok 13 fartøy i hvalfangsten. Fangsten var på 581 dyr, en liten økning fra året før.

Det finnes over 100.000 vågehval i norske farvann. Norsk hvalfangst handler om bærekraftig forvaltning, mener Skjæran.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Skal vi nå FNs bærekraftmål, må vi spise mer mat fra havet, ikke mindre. Norsk hvalfangst er et lite, men viktig bidrag til sunn og kortreist sjømat, sier han.

- Norsk hvalfangst møter mange myter, som ikke stemmer med virkeligheten. Vågehvalbestanden er i svært god forfatning, og Norge er langt fremme når det gjelder effektive fangstmetoder og dyrevelferd. Bestanden forvaltes på en god og bærekraftig måte. Dessuten spiser hvalen betydelige mengder fisk som er mat for andre arter, blant annet mennesker. Norsk hvalfangst bidrar til balanse i de marine økosystemene, sier fiskeri- og havministeren.

Kvoten er fastsatt med utgangspunkt i beregningsmodeller utarbeidet av vitenskapskomiteen i Den internasjonale hvalfangstkommisjonen (IWC). Den gir fullgod sikkerhet for bærekraftig fangst av vågehvalbestanden.

(©NTB)

Norsk vågehvalfangst – fangst og kvote 2002 – 2022

År Fangst Kvote
2022 581 917
2021 577 1278
2020 503 1278
2019 429 1278
2018 454 1278
2017 432 999
2016 591 880
2015 660 1286
2014 736 1286
2013 594 1286
2012 465 1286
2011 533 1286
2010 468 1286
2009 483 885
2008 535 1052
2007 593 1052
2006 545 1052
2005 639 796
2004 543 670
2003 647 711
2002 634 671
Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse