Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
23 mars 2023 17:43
Del på Facebook
Foto: Paul Kleiven / NTB
Foto: Paul Kleiven / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Oljefondet har kjøpt en andel på 16,6 prosent i det tyske havvindprosjektet He Dreiht. Prislappen er på 4,9 milliarder kroner.

Avtalen ble signert onsdag og forventes gjennomført i løpet av tredje kvartal 2023, opplyser Norges Bank Investment Management ( NBIM ) i en pressemelding. Selgeren er det tyske krafts- og forsyningsselskapet EnBW.

I meldingen kommer det fram at NBIM betaler rundt 430 millioner euro, tilsvarende rundt 4,9 milliarder kroner, for eierandelen på 16,6 prosent og sin andel av investeringskostnadene. Investeringen gjøres sammen med Allianz Capital Partners. Sammen kjøper partene 49,9 prosent av prosjektet.

He Dreiht er under konstruksjon og er forventet ferdigstilt i slutten av 2025. Havvindparken skal ha en kapasitet på 960 megawatt, og skal være det største havvindprosjektet i Tyskland.

Totalt vil prosjektet produsere grønn elektrisitet tilsvarende forbruket til mer enn 1,1 millioner tyske husholdninger.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse