Annonse
NTB
Artikkel
NTB
23 mars 2023 17:43
Del på Facebook
Foto: Paul Kleiven / NTB
Foto: Paul Kleiven / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Oljefondet har kjøpt en andel på 16,6 prosent i det tyske havvindprosjektet He Dreiht. Prislappen er på 4,9 milliarder kroner.

Avtalen ble signert onsdag og forventes gjennomført i løpet av tredje kvartal 2023, opplyser Norges Bank Investment Management ( NBIM ) i en pressemelding. Selgeren er det tyske krafts- og forsyningsselskapet EnBW.

I meldingen kommer det fram at NBIM betaler rundt 430 millioner euro, tilsvarende rundt 4,9 milliarder kroner, for eierandelen på 16,6 prosent og sin andel av investeringskostnadene. Investeringen gjøres sammen med Allianz Capital Partners. Sammen kjøper partene 49,9 prosent av prosjektet.

He Dreiht er under konstruksjon og er forventet ferdigstilt i slutten av 2025. Havvindparken skal ha en kapasitet på 960 megawatt, og skal være det største havvindprosjektet i Tyskland.

Totalt vil prosjektet produsere grønn elektrisitet tilsvarende forbruket til mer enn 1,1 millioner tyske husholdninger.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse