Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
Redaksjonen
29 mars 2023 14:16
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Senterpartiet har i dag oversendt sitt forslag til administrasjonen på hvordan myke trafikanter, bilister og næringsdrivende i området rundt Campus skal ivaretas, opplyser partiet.

Forslag til vedtak i sak 23/01533-1 fremmes i hovedutvalgsmøte 30. mars 2023.

I forslaget fra Senterpartiet står følgende:

Hovedutvalg miljø, samferdsel og tekniske tjenester går for alternativ B-103, for ny veiløsning for endret tverrsnitt i Fosnagata, Astrups gate, Hollendergata og Stallbakken. Med følgende endringer:

  • Kantstopp for buss ved Campus, trekkes inn i Astrups Gate. Dette vil imøtekomme M&R Fylkeskommunes ønske om kantstopp, uten å komme i konflikt med sykkelvei. Ser ingen grunn til at dette absolutt må ligge i sykkelfelt i Fosnagata.
  • Det etableres tilstrekkelig HC-plasser, utformet ihht. «Parkeringsforskriften» §63. Især i tilknytning til bygg med offentlig virksomhet. Å henvise funksjonshemmede til Rådhusplassen(maks 2 timer) og Gassverktomta, er ikke et argument.
  • Det etableres trafikkdeler tilsvarende dagens løsning på Vågekaia. Dette tilstrekkelig ved 40 km/t, og vil trygge syklende mot trafikken, selv om det ikke er et krav. Eksempler på veisnitt vist i innspill fra Statens Vegvesen er ved 50 og 60 km/t, og dermed ikke relevant.

Vi mener dette er det beste forslaget for å ivareta både myke trafikanter, bilister og næringsdrivende i området.

Forslaget innebærer at en ensidige tofelts sykkelveg med fortau fra Fosnagata nord for Hollendergata er videreført forbi campusområdet, til Johnsen-huken. Dette gir en sammenhengende enhetlig sykkelløsning fram til forbi dagens trafikkterminal, og gateparkeringen langs Fosnagata/Vågeveien kan opprettholdes.

Hva gjelder Statens Vegvesens(SVV) innvendinger mot «avkjørselen fra Fosnagata til parkeringsplassen sør for krysset med Vågebakken», er dette likt i alle forslag. Og dermed ikke relevant, da det må avklares beste løsning for dette uansett.

Med disse endringer, kan vi ikke se noe i uttalelsene fra Statens Vegvesen, M&R Fylkeskommune, eller innkommende innspill, som taler imot forslag vårt forslag.

Løsning for videre sykkelvei fra Johnsen-huken bortover Vågekaia til piren, må sees i sammenheng med resten av sentrum, i reguleringsplan R-020, R-007 og R-007-06.

For øvrig er ikke Kommunedirektørens innstilling(forslag B-102) godkjent av Statens Vegvesen, jamfør første avsnitt brev datert 14.03.23. B-103, er ikke engang nevnt i innstillingen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse