Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
29 mars 2023 14:16
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Senterpartiet har i dag oversendt sitt forslag til administrasjonen på hvordan myke trafikanter, bilister og næringsdrivende i området rundt Campus skal ivaretas, opplyser partiet.

Forslag til vedtak i sak 23/01533-1 fremmes i hovedutvalgsmøte 30. mars 2023.

I forslaget fra Senterpartiet står følgende:

Hovedutvalg miljø, samferdsel og tekniske tjenester går for alternativ B-103, for ny veiløsning for endret tverrsnitt i Fosnagata, Astrups gate, Hollendergata og Stallbakken. Med følgende endringer:

  • Kantstopp for buss ved Campus, trekkes inn i Astrups Gate. Dette vil imøtekomme M&R Fylkeskommunes ønske om kantstopp, uten å komme i konflikt med sykkelvei. Ser ingen grunn til at dette absolutt må ligge i sykkelfelt i Fosnagata.
  • Det etableres tilstrekkelig HC-plasser, utformet ihht. «Parkeringsforskriften» §63. Især i tilknytning til bygg med offentlig virksomhet. Å henvise funksjonshemmede til Rådhusplassen(maks 2 timer) og Gassverktomta, er ikke et argument.
  • Det etableres trafikkdeler tilsvarende dagens løsning på Vågekaia. Dette tilstrekkelig ved 40 km/t, og vil trygge syklende mot trafikken, selv om det ikke er et krav. Eksempler på veisnitt vist i innspill fra Statens Vegvesen er ved 50 og 60 km/t, og dermed ikke relevant.

Vi mener dette er det beste forslaget for å ivareta både myke trafikanter, bilister og næringsdrivende i området.

Forslaget innebærer at en ensidige tofelts sykkelveg med fortau fra Fosnagata nord for Hollendergata er videreført forbi campusområdet, til Johnsen-huken. Dette gir en sammenhengende enhetlig sykkelløsning fram til forbi dagens trafikkterminal, og gateparkeringen langs Fosnagata/Vågeveien kan opprettholdes.

Hva gjelder Statens Vegvesens(SVV) innvendinger mot «avkjørselen fra Fosnagata til parkeringsplassen sør for krysset med Vågebakken», er dette likt i alle forslag. Og dermed ikke relevant, da det må avklares beste løsning for dette uansett.

Med disse endringer, kan vi ikke se noe i uttalelsene fra Statens Vegvesen, M&R Fylkeskommune, eller innkommende innspill, som taler imot forslag vårt forslag.

Løsning for videre sykkelvei fra Johnsen-huken bortover Vågekaia til piren, må sees i sammenheng med resten av sentrum, i reguleringsplan R-020, R-007 og R-007-06.

For øvrig er ikke Kommunedirektørens innstilling(forslag B-102) godkjent av Statens Vegvesen, jamfør første avsnitt brev datert 14.03.23. B-103, er ikke engang nevnt i innstillingen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 45 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse