Senterpartiet har i dag oversendt sitt forslag til administrasjonen på hvordan myke trafikanter, bilister og næringsdrivende i området rundt Campus skal ivaretas, opplyser partiet.
Forslag til vedtak i sak 23/01533-1 fremmes i hovedutvalgsmøte 30. mars 2023.
I forslaget fra Senterpartiet står følgende:
Hovedutvalg miljø, samferdsel og tekniske tjenester går for alternativ B-103, for ny veiløsning for endret tverrsnitt i Fosnagata, Astrups gate, Hollendergata og Stallbakken. Med følgende endringer:
- Kantstopp for buss ved Campus, trekkes inn i Astrups Gate. Dette vil imøtekomme M&R Fylkeskommunes ønske om kantstopp, uten å komme i konflikt med sykkelvei. Ser ingen grunn til at dette absolutt må ligge i sykkelfelt i Fosnagata.
- Det etableres tilstrekkelig HC-plasser, utformet ihht. «Parkeringsforskriften» §63. Især i tilknytning til bygg med offentlig virksomhet. Å henvise funksjonshemmede til Rådhusplassen(maks 2 timer) og Gassverktomta, er ikke et argument.
- Det etableres trafikkdeler tilsvarende dagens løsning på Vågekaia. Dette tilstrekkelig ved 40 km/t, og vil trygge syklende mot trafikken, selv om det ikke er et krav. Eksempler på veisnitt vist i innspill fra Statens Vegvesen er ved 50 og 60 km/t, og dermed ikke relevant.
Vi mener dette er det beste forslaget for å ivareta både myke trafikanter, bilister og næringsdrivende i området.
Forslaget innebærer at en ensidige tofelts sykkelveg med fortau fra Fosnagata nord for Hollendergata er videreført forbi campusområdet, til Johnsen-huken. Dette gir en sammenhengende enhetlig sykkelløsning fram til forbi dagens trafikkterminal, og gateparkeringen langs Fosnagata/Vågeveien kan opprettholdes.
Hva gjelder Statens Vegvesens(SVV) innvendinger mot «avkjørselen fra Fosnagata til parkeringsplassen sør for krysset med Vågebakken», er dette likt i alle forslag. Og dermed ikke relevant, da det må avklares beste løsning for dette uansett.
Med disse endringer, kan vi ikke se noe i uttalelsene fra Statens Vegvesen, M&R Fylkeskommune, eller innkommende innspill, som taler imot forslag vårt forslag.
Løsning for videre sykkelvei fra Johnsen-huken bortover Vågekaia til piren, må sees i sammenheng med resten av sentrum, i reguleringsplan R-020, R-007 og R-007-06.
For øvrig er ikke Kommunedirektørens innstilling(forslag B-102) godkjent av Statens Vegvesen, jamfør første avsnitt brev datert 14.03.23. B-103, er ikke engang nevnt i innstillingen.