Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
05 mai 2023 10:37
Del på Facebook
Fylkesordfører Line Hoem sloss fergenes sak på Arbeiderpartiets landsmøte. På bildet ser vi «Tustna» i sambandet Seivika–Tømmervåg. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Fylkesordfører Line Hoem sloss fergenes sak på Arbeiderpartiets landsmøte. På bildet ser vi «Tustna» i sambandet Seivika–Tømmervåg. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO

Fylkesordfører Line Hoem sloss fergenes sak på Arbeiderpartiets landsmøte. Med tydelig tale. Med mål om at fylker som Møre og Romsdal skal komme bedre ut, skriver partiet i en pressemelding.

Her er talen:

Landsmøte.

Lykkes Vestlandet, så lykkes Norge.

Det sa Jonas for et par år siden og jeg kunne ikke vært mer enig.

Vi skal bli verdensmestere innen eksport sa Jan Christian denne uka i Ålesund. Og skal vi bli det så må vi lytte til de som har skoa på og ikke de som gjør utregninger på et kontor i et departement, sa han videre.

Så her kommer et innlegg fra oss som har skoa på i eksport og fergefylket Møre og Romsdal.

Med våre 21 fergesamband er vi det største fergefylket i landet. Kun to av disse går på natta.

Derfor er det mange kommuner, mange bedrifter, mange mennesker i mitt fylke som ikke lever i et døgnåpent samfunn.

Som er avhengige av ferge over fjord og hav for å komme seg på jobb, for å komme seg på skolen. Og ikke minst har vi mange bedrifter, mange verdiskapere som er avhengige av ferge for å få frakta eksportvarene våre ut i Norge og ut i verden.

Ferja er vår fylkesvei. På mange av våre samband ligger vi over den nasjonale fergestandarden som bestemmer hvor mye penger vi får for å drive de. Det samme gjelder for de statlige fergesambandene i fylket vårt. De ligger også over.

Og det sier meg to ting.

Det sier meg at både fylket og staten ser behovet for det tilbudet vi har i dag.

Og – det sier meg at det ikke er vårt tilbud det er noe galt med, men at det er den nasjonale fergestandarden det er noe galt med.

Det er ingen. Verken folk eller næringsliv, som mener at vi har et for godt tilbud. Og det er mange som forventer at det gjøres noe med dette på vår vakt.

Den nasjonale fergestandarden gjør at vårt tilbud blir underfinansiert med 204 millioner. Hvert år.

Det er 204 millioner hvert år vi kunne brukt på skolene våre, kollektivtilbudet vårt, vedlikeholdsetterslepet vårt. På kultur, på tannhelse.

Vi har ikke råd til å gjøre dette lenger.

Det er vi som må rydde opp i dette. For halverte fergetakster og gratis ferger er ikke lenger en god sak hvis ferga ikke går. Tilbud vil alltid være viktigere en pris ute i distriktet.

Møre og Romsdal er på landstoppen innen eksport av tradisjonelle varer per sysselsatt. I 2022 økte vi eksportandelen vår ytterligere. Skal vi nå måla våre om 50 prosent, Jan Christian – så må vi sikre at vi får varene våre ut og fram. Da må ferga gå, minst på dagens nivå og helst oftere.

Da vil det gå bra på Vestlandet, langs Gullkysten for verdiskaping. Og da vet vi Jonas, slik du har sagt, at det vil gå bra for Norge også.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse