Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
05 mai 2023 10:37
Del på Facebook
Fylkesordfører Line Hoem sloss fergenes sak på Arbeiderpartiets landsmøte. På bildet ser vi «Tustna» i sambandet Seivika–Tømmervåg. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Fylkesordfører Line Hoem sloss fergenes sak på Arbeiderpartiets landsmøte. På bildet ser vi «Tustna» i sambandet Seivika–Tømmervåg. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fylkesordfører Line Hoem sloss fergenes sak på Arbeiderpartiets landsmøte. Med tydelig tale. Med mål om at fylker som Møre og Romsdal skal komme bedre ut, skriver partiet i en pressemelding.

Her er talen:

Landsmøte.

Lykkes Vestlandet, så lykkes Norge.

Det sa Jonas for et par år siden og jeg kunne ikke vært mer enig.

Vi skal bli verdensmestere innen eksport sa Jan Christian denne uka i Ålesund. Og skal vi bli det så må vi lytte til de som har skoa på og ikke de som gjør utregninger på et kontor i et departement, sa han videre.

Så her kommer et innlegg fra oss som har skoa på i eksport og fergefylket Møre og Romsdal.

Med våre 21 fergesamband er vi det største fergefylket i landet. Kun to av disse går på natta.

Derfor er det mange kommuner, mange bedrifter, mange mennesker i mitt fylke som ikke lever i et døgnåpent samfunn.

Som er avhengige av ferge over fjord og hav for å komme seg på jobb, for å komme seg på skolen. Og ikke minst har vi mange bedrifter, mange verdiskapere som er avhengige av ferge for å få frakta eksportvarene våre ut i Norge og ut i verden.

Ferja er vår fylkesvei. På mange av våre samband ligger vi over den nasjonale fergestandarden som bestemmer hvor mye penger vi får for å drive de. Det samme gjelder for de statlige fergesambandene i fylket vårt. De ligger også over.

Og det sier meg to ting.

Det sier meg at både fylket og staten ser behovet for det tilbudet vi har i dag.

Og – det sier meg at det ikke er vårt tilbud det er noe galt med, men at det er den nasjonale fergestandarden det er noe galt med.

Det er ingen. Verken folk eller næringsliv, som mener at vi har et for godt tilbud. Og det er mange som forventer at det gjøres noe med dette på vår vakt.

Den nasjonale fergestandarden gjør at vårt tilbud blir underfinansiert med 204 millioner. Hvert år.

Det er 204 millioner hvert år vi kunne brukt på skolene våre, kollektivtilbudet vårt, vedlikeholdsetterslepet vårt. På kultur, på tannhelse.

Vi har ikke råd til å gjøre dette lenger.

Det er vi som må rydde opp i dette. For halverte fergetakster og gratis ferger er ikke lenger en god sak hvis ferga ikke går. Tilbud vil alltid være viktigere en pris ute i distriktet.

Møre og Romsdal er på landstoppen innen eksport av tradisjonelle varer per sysselsatt. I 2022 økte vi eksportandelen vår ytterligere. Skal vi nå måla våre om 50 prosent, Jan Christian – så må vi sikre at vi får varene våre ut og fram. Da må ferga gå, minst på dagens nivå og helst oftere.

Da vil det gå bra på Vestlandet, langs Gullkysten for verdiskaping. Og da vet vi Jonas, slik du har sagt, at det vil gå bra for Norge også.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 11 timer siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse