Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
28 mai 2023 20:39
Del på Facebook
Stillaser rundt parlamentsbygningen har blitt et vanlig syn for Londons innbyggere, idet det stadig vekk foregår mindre prosjekter for å reparere bygningen. Men parlamentets kontrollkomité mener det må et stort, omfattende restaureringsarbeid til for å redde bygget. Foto: Kirsty Wigglesworth / AP / NTB
Stillaser rundt parlamentsbygningen har blitt et vanlig syn for Londons innbyggere, idet det stadig vekk foregår mindre prosjekter for å reparere bygningen. Men parlamentets kontrollkomité mener det må et stort, omfattende restaureringsarbeid til for å redde bygget. Foto: Kirsty Wigglesworth / AP / NTB

I en hårreisende rapport fastslår en komité i det britiske Underhuset at selve parlamentsbygningen er i elendig stand. Bygget lekker, stein faller og det er asbest overalt.

Mange kjenner til oppussingen av Elizabeth Tower. Verdens mest berømte klokke, Big Ben, ringte ikke for londonboerne i fire år fra 2018 til 2022 på grunn av sårt tiltrengt restaurasjonsarbeid. Nå kan det være desto mer arbeid som trengs.

Annonse
Annonse

Parlamentsbygningen – eller Palace of Westminster, som det egentlig heter – er et arkitektonisk mesterstykke. Bygningene står på Unescos verdensarvliste, og over en million turister besøker dem hvert år.

Samtidig er det et smuldrende, lekkende, asbestfylt bygg som er i «reell og økende fare for å kollapse,» heter det i en rapport fra Underhusets kontrollkomité.

I tillegg til lekkasjer og mur- og takstein som faller, er det stor brannfare. Komiteen sier det er en «reell og økende fare for at en katastrofal begivenhet fører til fullstendig ødeleggelse.»

Lapper på problemer

Det er den foreløpig mest presserende advarselen om bygningens elendige tilstand, advarsler som har kommet over mange år.

Komiteen skriver at oppussing har gått langsomt, og i hovedsak har dreid seg om å lappe på problemer i 1800-tallsbygget, noe som koster britiske skattebetalere drøyt 2 millioner pund – 27 millioner norske kroner – i uka.

Komiteen raser mot mange år med utsettelser og prokrastinering over bygningskompleksets fremtid. Etter årevis med usikkerhet valgte parlamentarikerne i 2018 å vedta at de skulle flytte ut i løpet av få år for å tillate storstilt oppussingsarbeid.

Mange parlamentarikere har imidlertid fått kalde føtter, de vil ikke forlate det ærverdige gamle palasset. I fjor ble komiteen som skulle lede oppussingsprosjektet nedlagt.

Brannvakter døgnet rundt

Imens fortsetter forfallet. Taket lekker, de over 100 år gamle damprørene sprekker, og biter med stein faller fra tid til annen. Mekanikk og det elektriske anlegget ble sist oppgradert på 1940-tallet.

Kontrollkomiteen anslår at det er så mye asbest igjen at om lag 300 personer vil måtte bruke to og et halvt år på å fjerne det. I tillegg er det konstant brannfare. Brannalarmen har gått 44 ganger siden 2016, og det er brannvakter i bygningen døgnet rundt.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likevel er det altså mange parlamentarikere som ikke vil gå med på en mer ambisiøs oppussing og restaurering. Noen er bekymret for kostnaden på mange milliarder pund mens vanlige folk sliter med å få endene til å møtes.

Noen tradisjonalister er også skeptiske til å flytte ut av det historiske bygget, med subsidierte restauranter og terrasser med fantastisk utsikt over Themsen.

Blir dyrere jo lenger man venter

Komiteen og leder Meg Hillier peker imidlertid på at selv om det blir dyrt å pusse opp bygningen, blir det enda dyrere jo lenger man venter. «Vi får ikke mer verdi for pengene av å vente,» heter det.

– Det er en reell fare for at hele bygningen blir ødelagt av en katastrofal hendelse før arbeidet er ferdig, eller kanskje attpåtil før arbeidet har begynt, sier Hillier.

Komiteen krever at politikere og parlamentets administrasjon kommer med et klart anslag av kostnader og tidsramme for den massive oppussingsjobben «før det blir for sent.»

Erstattet selv nedbrent bygning

Administrasjonen har svart med at de er i gang med arbeid over hele bygningskomplekset «for å sørge for sikkerheten til dem som jobber og besøker her» og har flere titalls reparasjons- og restaurasjonsprosjekter.

De sier videre de planlegger for «den store og komplekse restaureringen av Westminster-palasset for å bevare det for framtidige generasjoner» og at både Underhuset og Overhuset ventes å stemme over veien framover senere i år.

Dagens parlamentsbygning er i seg selv resultatet av en slik katastrofal hendelse som Hillier og komiteen advarer om.

Arkitekten Charles Barry tegnet dagens bygning i nygotisk stil etter at det forrige bygget ble herjet av brann i 1834.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr Nylig Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse