Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
30 mai 2023 21:46
Del på Facebook
Flere måker velger å flytte inn til byene og tett på folk. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Flere måker velger å flytte inn til byene og tett på folk. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Flere måker velger å flytte inn til byene og tett på folk. I en barnehage i Stavanger har et måkepar bestemt seg for å bygge reir i sandkassa,

– Vi ser at mange av fuglene har flyttet inn til byene, spesielt opp på tak og nærmere der folk bor. Det lureste en kan gjøre, er å la dem være i fred slik at de får klekket ungene fort, sier rådgiver og biolog Håvard Husebø ved Museum Stavanger (Must) til NRK.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Seniorrådgiver Jo Anders Auran i Miljødirektoratet sier det helt klart er flere tilfeller av hekking i bybildet nå.

Det er ikke bare i Stavanger måkene velger å hekke nær folk. Blant annet har et fiskemåkepar slått seg til ro i ei blomsterkrukke like utenfor inngangen til rådhuset i Hareid kommune. Et annet eksempel er på Helsfyr i Oslo, der de ansatte ved Miljødirektoratet fant et måkereir på en av stolene på uteområdet der lunsjen inntas når det er pent vær.

Annonse
Annonse

Grunnen til at måkene trekker inn til byene for å hekke, mer nå enn før, er at måkene har lært seg at det er enklere å overleve i byen. Her er det enklere å finne mat og å unngå rovdyr, skrev Miljødirektoratet i en pressemelding i mars.

– I byene spesielt kan det virke som at det er mye måker om våren, men måkebestanden har faktisk hatt en betydelig tilbakegang over flere år. Matmangel og hekkeområder som forsvinner på grunn av arealendringer, gjør det vanskeligere for måkene å få fram unger, sier miljødirektør Ellen Hambro.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse