Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
05 juli 2023 06:31
Del på Facebook
Eksporten av sjømat fra Norge økte med 12,3 milliarder kroner i første halvår .Foto: Gorm Kallestad / NTB
Eksporten av sjømat fra Norge økte med 12,3 milliarder kroner i første halvår .Foto: Gorm Kallestad / NTB

Eksporten av sjømat fra Norge økte med 12,3 milliarder kroner i første halvår. Den svake krona gjør mer enn å veie opp for nedgang i volum.

Målt i kroner og øre har norsk sjømateksport aldri hatt et sterkere første halvår.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– En kombinasjon av en svak norsk krone og en høy global matvareinflasjon har gitt en kraftig prisvekst for våre viktigste sjømatarter, sier administrerende direktør Christian Chramer i Norges sjømatråd i en pressemelding.

1,3 millioner tonn sjømat ble skipet ut fra norske leverandører første halvår. Det er en nedgang på 5 prosent fra samme periode i fjor, både sild, torsk og laks gikk ned.

På tross av dette økte altså inntjeningen, og totalen ble på 82,3 milliarder kroner.

– Ikke uten videre bra

Av økningen på 12,3 milliarder kroner kan 8 milliarder tilskrives svak kronekurs.

– Det er viktig å være bevisst på at det er valuta, og ikke volum, som er den store driveren dette halvåret. Det er ikke uten videre positivt. Derfor er regjeringen opptatt av å legge til rette for mer aktivitet og økt verdiskaping langs hele kysten, sier fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) i en uttalelse.

Høy matvareinflasjon har i større grad påvirket kjøpekraften i Europa enn eksempelvis USA, hvor prisveksten på mat har flatet ut. I Europa er matvareinflasjonen fortsatt svært høy.

Annonse
Annonse

– Dette er positivt for konsumentenes kjøpekraft, men kan også indikere at prisveksten på norsk sjømat vil avta i tiden fremover, sier Chramer.

Danmark, Polen og USA er for tida de største markedene for norsk sjømat målt i kroner, zloty og dollar.

Bra i USA – krevende i Europa

Eksporten til USA fortsetter å øke, og gikk opp 34 prosent i verdi sammenlignet med første halvår i fjor. De siste ti årene er det snakk om en tidobling av eksporten, opp til nærmere 7 milliarder kroner første halvår i år.

Det er spesielt norsk laks som amerikanerne blir mer og mer sultne etter. I tillegg kommer ørret, kongekrabbe og sjøkrabbe.

De siste månedene har forbrukere i alle de store sjømatmarkedene i Europa skrudd igjen lommeboka. Dyre importvarer byttes ut med billigvarer, tilbudsvarer eller alternativer til kjøtt og fisk.

Men eksportøkning i juni hentet inn noe av nedgangen.

– Volumvekst på laks bidro til at juni ble tidenes tredje beste enkeltmåned for norsk sjømateksport målt i norske kroner, sier Chramer.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse