Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
08 august 2023 12:26
Del på Facebook
Statsminister Jonas Gahr Støre bekrefter at regjeringen går inn for elektrifisering av produksjonsanlegget på Melkøya. Foto: Heiko Junge / NTB
Statsminister Jonas Gahr Støre bekrefter at regjeringen går inn for elektrifisering av produksjonsanlegget på Melkøya. Foto: Heiko Junge / NTB

At regjeringen går inn for elektrifisering av Melkøya, har blitt møtt med heftig kritikk. Senterungdommen krever at Sp revurderer regjeringssamarbeidet.

– Dette er dyr symbolpolitikk, og elektrifiseringen vil tappe hele Nord-Norge for kraft, sier Senterungdommens leder Andrine Hanssen-Seppola til NTB.

Annonse
Annonse

Hun mener regjeringens ja til elektrifisering av Melkøya innebærer et brudd på Hurdalsplattformen og omtaler det som et tillitsbrudd fra Senterpartiet.

Nå krever Senterungdommen at landsstyret i Sp kalles inn for å vurdere det videre regjeringssamarbeidet med Arbeiderpartiet (Ap).

– Det fremstår som enda tydeligere at Ap har pushet dette gjennom. Elektrifisering av Melkøya er ikke senterpartipolitikk og heller ikke et klimatiltak, sier Hanssen-Seppola til TV 2.

Sametinget raser

Senterpartiet har tidligere sagt nei til elektrifisering av Melkøya med strøm fra dagens nett. Finansminister og partileder Trygve Slagsvold Vedum har derfor lovet at produksjonsanlegget skal ha minst like mye ny kraftproduksjon som anlegget krever innen 2030. Men også dette har sin pris.

For å skaffe nok strøm til gassanlegget planlegger nemlig regjeringen å bygge en 420 kilovolts kraftlinje fra Skaidi til Hyttevatn. Problemet er at Equinor planlegger at denne kraftlinjen bygges rett gjennom et beiteområde for rein.

Avgjørelsen får Sametinget til å rase. De har tidligere ytret bekymring for konsekvensene elektrifiseringen vil få for reindrift og beitearealer, samt samisk kulturutøvelse.

De reagerer også kraftig på at de verken har blitt konsultert eller informert om saken.

– En slik beslutning viser at regjeringen setter til side alle løfter om hensyn til samiske rettighetshavere. Løftet om styrket dialog med Sametinget virker også å være tomme ord, sier sametingspresident Silje Karine Muotka (NSR) i en pressemelding.

Frykter et nytt Fosen

Sametinget får støtte fra MDG, som sier de frykter elektrifiseringen av Melkøya kan bli et nytt Fosen.

– Vi har ikke uendelig med natur. Vi er bekymret for at dette skjer uten en skikkelig plan for natur og samiske rettigheter, sier stortingsrepresentant Lan Marie Berg (MDG) til NTB.

– Det er provoserende at regjeringen lanserer det som et klimatiltak. Dette er et tiltak for å forlenge olje- og gassutvinning med 20 år, sier hun.

Også Venstre, Rødt og KrF motsetter seg elektrifiseringen av Melkøya.

E24 skriver regjeringen har lovet de vil komme med nye tiltak for å avbøte arealkonfliktene med reindriften i løpet av høsten. Hva dette vil gå ut på, er imidlertid ikke kjent.

Overfor NTB lover olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) et godt samarbeid med samiske interesser i utbyggingen.

Annonse
Annonse

– Vi ønsker ikke noen ny konflikt, understreker han.

– Vi er helt klare på at reindriften holdes i hevd og generasjonsperspektivet holdes intakt, sier statsråden.

– Nedbygging av Nord-Norge

Elektrifisering av Melkøya vil også si at gasskraftverket på anlegget blir nedlagt, og at man heller driver med kraft fra det vanlige strømnettet.

Kritikere har lenge reist bekymring for at dette vil tappe Nord-Norges kraftoverskudd og presse opp strømprisene.

Da Equinor søkte om å avvikle gasskraftverket og erstatte det med elektrisk kraft fra strømnettet, sa de at det ville legge beslag på 410 megawatt, tilsvarende 3,6 terawattimer (TWh) strøm i året.

Fremskrittspartiet (Frp) omtaler vedtaket om Melkøya som «en nedbygging av Nord-Norge» og lover å utfordre regjeringen i Stortinget.

– Senterpartiets regjeringspolitikere i Oslo må ha mistet fullstendig kontakten med virkeligheten ute i distriktene, sier Frp-leder Sylvi Listhaug til NTB.

– Konsekvensene vil bli enorme for hele regionen med høye strømpriser og massiv utbygging av vindkraft mot lokaldemokratiets vilje.

Vil unngå strømmangel

Det mener imidlertid ikke statsminister Jonas Gahr Støre (Ap). Han tror tvert imot at elektrifiseringen vil få positive ringvirkninger for Nord-Norge – at det styrker næringslivet og fører til at ungdom blir boende og flytter til Finnmark.

– Å legge til rette for industri og arbeidsplasser, samt en storsatsing på utbygging av nett og kraft, er å bygge landet for fremtiden, sier Støre.

NHO omtaler også regjeringens avgjørelse som gode nyheter og sier det vil gjøre det mulig å bygge ut mer fornybar kraft slik at Norge unngår strømmangel.

Det mener Olje- og energidepartementet er også realistisk, og de peker blant annet på at det er gitt, søkt eller meldt om nye vindkraftprosjekter på land i Finnmark.

Får støtte fra Høyre

Statkraft skal også se på muligheten for effektoppgradering av Alta kraftverk, samtidig som Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har identifisert flere områder i Barentshavet som er aktuelle for havvind i framtiden.

Høyre støtter også avgjørelsen om å knytte Melkøya til landstrøm, men mener imidlertid at regjeringen må bevise at de faktisk vil øke kraftproduksjonen.

– Bevisbyrden ligger nå hos regjeringen. Høyre forutsetter at det blir fortgang i konsesjonsbehandlingen av ny kraftproduksjon på land, og at regjeringen raskt avklarer rammevilkårene for kommersielle aktører som ønsker å utvikle havvind i Finnmark, sier Nikolai Astrup (H).

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Fakta om Equinors produksjonsanlegg på Melkøya

 

• Melkøya er en liten øy som ligger like nordvest for Hammerfest i Troms og Finnmark. Omtrent hele øya er dekket av et LNG-anlegg som tar i mot naturgass fra petroleumsfeltet Snøhvit i Barentshavet.

• Produksjonsanlegget på øya startet opp høsten 2007, og det er Equinor som er operatør for utbygging og drift av anlegget.

• Melkøya var det første eksportanlegget i Europa for LNG (flytende naturgass). Den fraktes ut med om lag 70 skipslaster i året.

• Kraftverket slipper ut 900.000 tonn karbondioksid årlig, noe som er Norges tredje største punktutslipp. Det er planlagt elektrifisering av anlegget, men man har også sett på mulighetene for karbonfangst- og lagring.

• Equinor har søkt regjeringen om kapasitet på 410 megawatt for elektrifiseringen av Melkøya. Det vil legge beslag på inntil 3,6 terawattimer (TWh) strøm i året.

• Oppgradering og elektrifisering av Melkøya ventes å ha en prislapp på 13,2 milliarder kroner.

(Kilde: Equinor, SNL, NTB)

 

Fakta om regjeringens kraftplaner i Finnmark

Regjeringen la tirsdag fram en plan for kraftutbygging i Finnmark og elektrifisering av gassanlegget på Melkøya utenfor Hammerfest. Her er noen fakta om planen:

• Den fornybare kraftproduksjonen i Finnmark skal innen 2030 øke minst like mye som den planlagte økningen i kraftforbruk ved gassanlegget, forutsatt konsesjon.

• Ny infrastruktur for strøm i Finnmark skal være i drift innen 2030, forutsatt konsesjon.

• Det er gitt konsesjon til en ny 54 kilometer lang kraftledning fra Skaidi på Finnmarksvidda til Hyggevatn utenfor Hammerfest og en mindre kraftledning fra Hyggevatn til Melkøya. Ifølge Statnetts områdeplan kan denne først stå ferdig i 2032.

• Det eksisterende gasskraftverket på Melkøya kan driftes fram til konsesjonstiden for anlegget utløper, dersom hensynet til kraftsituasjonen tilsier at det er nødvendig.

• Prosjekter for nett og kraft skal ikke gå på bekostning av reindriftas rettigheter etter artikkel 27 i konvensjonen om sivile og politiske rettigheter. Dette er et helt sentralt spørsmål i konsesjonsbehandlingen.

Kilde: Regjeringen.no

 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse