Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
08 august 2023 14:38
Del på Facebook
Equinor gleder seg over at Melkøya-anlegget nå forsynes med landstrøm. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB
Equinor gleder seg over at Melkøya-anlegget nå forsynes med landstrøm. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB

Equinor gleder seg over at LNG-anlegget på Melkøya nå skal få utbygd strømforsyning fra land i tråd med selskapets planer.

– Eierne i Snøhvit er glade for at regjeringen nå har godkjent Snøhvit Future, et prosjekt som vil styrke Norges posisjon som en pålitelig og langsiktig leverandør av gass produsert med svært lave klimautslipp. Prosjektet sikrer langsiktig drift og eksport fra Melkøya mot 2050. Vi har stor forståelse for at det har vært mange hensyn å ta, og vi vil anbefale partnerskapet å møte vilkårene i myndighetenes godkjenning, sier konserndirektør Geir Tungesvik i Equinor.

De fremhever at prosjektet etter planen skal redusere CO2-utslippene fra gassanlegget med 850.000 tonn årlig, fordi man erstatter gassturbinene som i dag brukes for å forsyne anlegget med strøm.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Fakta om regjeringens kraftplaner i Finnmark

Regjeringen la tirsdag fram en plan for kraftutbygging i Finnmark og elektrifisering av gassanlegget på Melkøya utenfor Hammerfest. Her er noen fakta om planen:

• Den fornybare kraftproduksjonen i Finnmark skal innen 2030 øke minst like mye som den planlagte økningen i kraftforbruk ved gassanlegget, forutsatt konsesjon.

• Ny infrastruktur for strøm i Finnmark skal være i drift innen 2030, forutsatt konsesjon.

• Det er gitt konsesjon til en ny 54 kilometer lang kraftledning fra Skaidi på Finnmarksvidda til Hyggevatn utenfor Hammerfest og en mindre kraftledning fra Hyggevatn til Melkøya. Ifølge Statnetts områdeplan kan denne først stå ferdig i 2032.

• Det eksisterende gasskraftverket på Melkøya kan driftes fram til konsesjonstiden for anlegget utløper, dersom hensynet til kraftsituasjonen tilsier at det er nødvendig.

• Prosjekter for nett og kraft skal ikke gå på bekostning av reindriftas rettigheter etter artikkel 27 i konvensjonen om sivile og politiske rettigheter. Dette er et helt sentralt spørsmål i konsesjonsbehandlingen.

Kilde: Regjeringen.no

 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 15 minutter siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrBasert på KS2-analysen så er bompengeperioden avsluttet i 2050, og bompengeopplegget er robust.Fortsatt svarer Naturvernforbundet ikke på de spørsmålene jeg ...
Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøMed forventa prisstigning og rentekostnader vil bompengebetalinga for Ørskogfjellet til Vik beløpe seg til 600 millionar, minst. Med ÅDT på ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet er ingen som har påstått at E136 Eksportveien skal gå via Vik. Det er ikke det samme som at ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje Sundsbø0-alternativer er: Forutsetning er at strekninga Vik til Molde blir bygd. Då blir strekninga Ørskogfjellet til Vik korta ned med ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet hjalp lite at du nå har tilgang til PC. Du/Naturvernforbundet er fortsatt ute av stand til å svare.
Geir M Punnerud 17 timer siden Møreaksen sjanselaus i NTP
Om dette blir realisert, at Ma aldri blir bygd, er musikk for mine ører.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse