Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
08 august 2023 14:38
Del på Facebook
Equinor gleder seg over at Melkøya-anlegget nå forsynes med landstrøm. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB
Equinor gleder seg over at Melkøya-anlegget nå forsynes med landstrøm. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB

Equinor gleder seg over at LNG-anlegget på Melkøya nå skal få utbygd strømforsyning fra land i tråd med selskapets planer.

– Eierne i Snøhvit er glade for at regjeringen nå har godkjent Snøhvit Future, et prosjekt som vil styrke Norges posisjon som en pålitelig og langsiktig leverandør av gass produsert med svært lave klimautslipp. Prosjektet sikrer langsiktig drift og eksport fra Melkøya mot 2050. Vi har stor forståelse for at det har vært mange hensyn å ta, og vi vil anbefale partnerskapet å møte vilkårene i myndighetenes godkjenning, sier konserndirektør Geir Tungesvik i Equinor.

De fremhever at prosjektet etter planen skal redusere CO2-utslippene fra gassanlegget med 850.000 tonn årlig, fordi man erstatter gassturbinene som i dag brukes for å forsyne anlegget med strøm.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Fakta om regjeringens kraftplaner i Finnmark

Regjeringen la tirsdag fram en plan for kraftutbygging i Finnmark og elektrifisering av gassanlegget på Melkøya utenfor Hammerfest. Her er noen fakta om planen:

• Den fornybare kraftproduksjonen i Finnmark skal innen 2030 øke minst like mye som den planlagte økningen i kraftforbruk ved gassanlegget, forutsatt konsesjon.

• Ny infrastruktur for strøm i Finnmark skal være i drift innen 2030, forutsatt konsesjon.

• Det er gitt konsesjon til en ny 54 kilometer lang kraftledning fra Skaidi på Finnmarksvidda til Hyggevatn utenfor Hammerfest og en mindre kraftledning fra Hyggevatn til Melkøya. Ifølge Statnetts områdeplan kan denne først stå ferdig i 2032.

• Det eksisterende gasskraftverket på Melkøya kan driftes fram til konsesjonstiden for anlegget utløper, dersom hensynet til kraftsituasjonen tilsier at det er nødvendig.

• Prosjekter for nett og kraft skal ikke gå på bekostning av reindriftas rettigheter etter artikkel 27 i konvensjonen om sivile og politiske rettigheter. Dette er et helt sentralt spørsmål i konsesjonsbehandlingen.

Kilde: Regjeringen.no

 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse