Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
08 august 2023 15:53
Del på Facebook
Terje Aasland (Ap) lover å respektere reindriften når det skjer en stor kraftutbygging i Finnmark. Foto: Javad Parsa / NTB
Terje Aasland (Ap) lover å respektere reindriften når det skjer en stor kraftutbygging i Finnmark. Foto: Javad Parsa / NTB

Olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) lover et godt samarbeid med samiske interesser når det skal bygges nye kraftkabler og kraftverk i Finnmark.

– Vi ønsker ikke noen ny konflikt, slår Aasland fast overfor NTB.

Han understreker at regjeringen har tatt med seg mange erfaringer fra Fosen-saken, og vil legge fram sine tanker om hvordan man skal unngå en ny konflikt mellom reindriftsnæringen og myndighetene.

– Vi skal være helt klare på at reindriften holdes ved hevd og generasjonsperspektivet holdes intakt, sier statsråden.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Elektrifiseringen av Melkøya-anlegget, og utbyggingen av nye kraftprosjekter har også en sikkerhetspolitisk dimensjon i og med at den kan sørge for å opprettholde bosettingen i nord, legger han til.

Aasland vektlegger også at pakken, ifølge regjeringen, vil stabilisere strømprisene i Finnmark, og dessuten skape muligheter for næringsliv i hele fylket, ikke bare for Hammerfest.

Han frykter heller ikke at motstanden mot prosjektet i Senterpartiet og blant lokalpolitikere fra alle partier i Finnmark vil føre til problemer. Senterungdommen uttalte tirsdag at dersom ikke Melkøya-vedtaket omgjøres, må Senterpartiet vurdere regjeringsdeltakelsen videre.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse