Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
17 august 2023 23:10
Del på Facebook
Ap-leder Jonas Gahr Støre kom med et varmt forsvar for norsk olje- og gassnæring. Foto: Heiko Junge / NTB
Ap-leder Jonas Gahr Støre kom med et varmt forsvar for norsk olje- og gassnæring. Foto: Heiko Junge / NTB

Ap-leder Jonas Gahr Støre mener en sluttdato for oljeindustrien er feil og sammenligner det med Tysklands sluttdato for kjernekraft.

– En sluttdato er å sette en hel næring på oppsigelse. Da slutter innovasjonen og forskningen, sa Støre i en duell med MDGs Arild Hermstad i NRKs partilederdebatt torsdag kveld.

Statsministeren mener det er «oppskrift på krise» å slutte å lete etter olje og gass «før vi har et alternativ».

– Det er prøvd en gang før. I Tyskland satte de en sluttdato for kjernekraft i 2000. De forsterket den i 2011. Da gasskrisen kom til Europa, var Tyskland helt på felgen fordi de ikke hadde nok energi. Da går hele klimakampen i revers, sa Støre.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse