Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
31 august 2023 11:49
Del på Facebook
- Vi mener argumentasjonen til Amandakomiteen er en latterliggjøring av den teknologiske utviklingen vi har hatt de siste årene, sier Filminstituttets direktør Kjersti Mo. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
- Vi mener argumentasjonen til Amandakomiteen er en latterliggjøring av den teknologiske utviklingen vi har hatt de siste årene, sier Filminstituttets direktør Kjersti Mo. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Amandaprisen «latterliggjør den teknologiske utviklingen» ved å nekte nominasjon av strømmefilmer, mener Norsk filminstitutt, som nå trekker seg fra Amandakomiteen.

– Vi ønsker å fremme norsk film uavhengig av plattform. Vi mener argumentasjonen til Amandakomiteen er en latterliggjøring av den teknologiske utviklingen vi har hatt de siste årene, sier direktør Kjersti Mo for Norsk filminstitutt til NRK.

Annonse
Annonse

Instituttet trekker seg fra Amandakomiteen i protest mot regelen som bestemmer at filmer som ikke har vært på kino – og som kun vises på strømmetjenester – ikke kan nomineres til Amanda.

Flere av fjorårets mest sette norske filmer, deriblant Netflix-suksessen «Troll» og Viaplay-filmen «Gulltransporten», gikk aldri på kino. De ble kun sendt på strømmetjenestene og kunne derfor ikke bli nominert.

Annonse
Annonse

Mo sier hun ved flere anledninger har tatt til orde i komiteen for å gå gjennom regelverket som bestemmer hvilke filmer som skal kvalifisere til nominasjon.

I tillegg til å evaluere sin «fremtidige holdning til prisen», skal instituttet vurdere om det skal fortsette å støtte Amanda økonomisk. I fjor var støtten på rundt én million kroner.

Amandakomiteens leder, Tonje Hardersen, har sagt at Amanda skal fremme filmer som går på det store lerretet. Hun synes det er trist at Norsk filminstitutt nå trekker seg ut av komiteen.

– Jeg synes det hadde vært mer fruktbart at de deltok i evalueringsarbeidet etter årets utdeling sammen med resten av komiteen.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse