Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
23 september 2023 22:04
Del på Facebook
Prisen på olivenolje har økt kraftig i løpet av de to siste årene, blant annet som følge av tørke i Spania. Foto: Frank May / NTB
Prisen på olivenolje har økt kraftig i løpet av de to siste årene, blant annet som følge av tørke i Spania. Foto: Frank May / NTB

På to år har prisen på olivenolje økt med rundt 50 prosent, ifølge SSB. Tørke i Spania bidrar til den kraftige prisveksten.

– Olivenolje er faktisk den matvaren som basert på SSBs kategorier har steget mest i pris de siste to årene, sier seksjonsleder Espen Kristiansen i Statistisk sentralbyrå til E24.

Fra august 2021 til august 2023 har prisen på olivenolje, ifølge SSBs prisstatistikk, steget med 49,5 prosent.

For to år siden kunne én liter olivenolje av merket Ybarra – blant Norges mest solgte olivenoljer – handles for 98,90 kroner hos nettbutikken Oda. I dag koster samme vare 164,30 kroner. Det er en prisøkning på 66 prosent.

Annonse
Annonse

Årsaken til forskjellen mellom SSBs prisøkning og priseksempelet hentet fra Oda, er at SSB baserer sine konsumprisindekser på et veid gjennomsnitt av alle olivenoljene de største dagligvarebutikkene selger.

En rapport fra det amerikanske landbruksdepartementet USDA peker ut tørken i Spania som en av årsaken til prisveksten. Det er også bekymring for at situasjonen forverres dersom produksjonen går ned i Hellas og Italia, som er to av de andre store, europeiske olivenoljeprodusentene.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse