Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
29 september 2023 22:03
Del på Facebook
Avtalen mellom Kongsberg, Pratt & Whitney og Forsvarsdepartementet om opprusting av norske F-35-kampfly ble gjort høsten 2020. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Avtalen mellom Kongsberg, Pratt & Whitney og Forsvarsdepartementet om opprusting av norske F-35-kampfly ble gjort høsten 2020. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

I november 2020 investerte Sindre Finnes 180.000 kroner i Kongsberg Gruppen. Få dager senere kunngjorde selskapet en forsvarsavtale.

Fra 11. til 13. november 2020 solgte Finnes aksjene sine i selskapet til om lag fem prosents fortjeneste mens aksjekursen steg, skriver Klassekampen.

Annonse
Annonse

Finnes eide 100 aksjer i selskapet i perioden 2014 til 2017, men solgte seg helt ut i 2017, skriver Dagens Næringsliv.

Avtalen mellom Kongsberg Gruppen og Pratt & Whitney om opprusting av norske F-35-kampfly ble kunngjort sju dager etter at Finnes hadde kjøpt seg opp igjen – med til sammen 1540 aksjer.

I forkant av at artiklene i Klassekampen og DN ble publisert, hadde de bedt Høyre-leder og tidligere statsminister Erna Solberg om en kommentar til saken, men uten hell.

Annonse
Annonse

Til NTB fredag kveld skriver Høyres pressesjef Cato Husabø Fossen i en epost:

– Vi har så langt avstått fra å kommentere denne saken fordi vi har ønsket å skaffe oversikt over fakta før vi uttaler oss. Så langt vi har klart å bringe på det rene er det DN omtalte som en «gigantavtale med regjeringen», i virkeligheten en kommersiell kontrakt inngått mellom to kommersielle parter: Kongsberg på den ene siden, og Pratt and Whitney på den andre.

Fossen opplyser at dette underbygges av den opprinnelige pressemeldingen fra Kongsberg Gruppen i forbindelse med kontraktsinngåelsen i november 2020.

– Vi har ikke kunnskap om at dette er en kontrakt som på noe tidspunkt har vært til behandling på regjeringsnivå eller i nærheten av Erna Solbergs bord. Dette mener vi at Dagens Næringsliv, og i sin tur også NTB, burde undersøkt nærmere før publisering.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse