Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
29 september 2023 22:03
Del på Facebook
Avtalen mellom Kongsberg, Pratt & Whitney og Forsvarsdepartementet om opprusting av norske F-35-kampfly ble gjort høsten 2020. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Avtalen mellom Kongsberg, Pratt & Whitney og Forsvarsdepartementet om opprusting av norske F-35-kampfly ble gjort høsten 2020. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

I november 2020 investerte Sindre Finnes 180.000 kroner i Kongsberg Gruppen. Få dager senere kunngjorde selskapet en forsvarsavtale.

Fra 11. til 13. november 2020 solgte Finnes aksjene sine i selskapet til om lag fem prosents fortjeneste mens aksjekursen steg, skriver Klassekampen.

Annonse
Annonse

Finnes eide 100 aksjer i selskapet i perioden 2014 til 2017, men solgte seg helt ut i 2017, skriver Dagens Næringsliv.

Avtalen mellom Kongsberg Gruppen og Pratt & Whitney om opprusting av norske F-35-kampfly ble kunngjort sju dager etter at Finnes hadde kjøpt seg opp igjen – med til sammen 1540 aksjer.

I forkant av at artiklene i Klassekampen og DN ble publisert, hadde de bedt Høyre-leder og tidligere statsminister Erna Solberg om en kommentar til saken, men uten hell.

Annonse
Annonse

Til NTB fredag kveld skriver Høyres pressesjef Cato Husabø Fossen i en epost:

– Vi har så langt avstått fra å kommentere denne saken fordi vi har ønsket å skaffe oversikt over fakta før vi uttaler oss. Så langt vi har klart å bringe på det rene er det DN omtalte som en «gigantavtale med regjeringen», i virkeligheten en kommersiell kontrakt inngått mellom to kommersielle parter: Kongsberg på den ene siden, og Pratt and Whitney på den andre.

Fossen opplyser at dette underbygges av den opprinnelige pressemeldingen fra Kongsberg Gruppen i forbindelse med kontraktsinngåelsen i november 2020.

– Vi har ikke kunnskap om at dette er en kontrakt som på noe tidspunkt har vært til behandling på regjeringsnivå eller i nærheten av Erna Solbergs bord. Dette mener vi at Dagens Næringsliv, og i sin tur også NTB, burde undersøkt nærmere før publisering.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøEg viser til vedtak i Fylkestinget og Aukra kommune om bygging av fylkesvegsamand som skal vere sjølfinansierande utan økonomisk bidrag ...
@Geir Ole SætremyrMener du det er rimelig at folket på Nordøyene betaler en bompengeandel på 12%, mens folket på Gossen skal betale ...
@Terje SundsbøDå må du komme med ei truverdig utrekning som torpederer mi gjennomsnittsbetraktning.Til orientering var eg til stades på kommunedelsutvalet for ...
@Geir Ole SætremyrVi har for lengst oppfattet at du tror bompengesatsen på Kjerringsundet blir 250 kr. pr. passering. Dette er langt over ...
@Terje SundsbøEg er den første til å beklage at eg ikkje kjenner strukturen på finansiering av Nordøyvegen, korkje korleis fergeavløysing for ...
@Geir Ole SætremyrNordøyvegen er et fergeavløsningsprosjekt. Den fergetrafikken som er avløst er så vidt jeg vet mindre enn den trafikken som i ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse