Annonse
NTB
Artikkel
NTB
29 september 2023 22:03
Del på Facebook
Avtalen mellom Kongsberg, Pratt & Whitney og Forsvarsdepartementet om opprusting av norske F-35-kampfly ble gjort høsten 2020. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Avtalen mellom Kongsberg, Pratt & Whitney og Forsvarsdepartementet om opprusting av norske F-35-kampfly ble gjort høsten 2020. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I november 2020 investerte Sindre Finnes 180.000 kroner i Kongsberg Gruppen. Få dager senere kunngjorde selskapet en forsvarsavtale.

Fra 11. til 13. november 2020 solgte Finnes aksjene sine i selskapet til om lag fem prosents fortjeneste mens aksjekursen steg, skriver Klassekampen.

Annonse
Annonse

Finnes eide 100 aksjer i selskapet i perioden 2014 til 2017, men solgte seg helt ut i 2017, skriver Dagens Næringsliv.

Avtalen mellom Kongsberg Gruppen og Pratt & Whitney om opprusting av norske F-35-kampfly ble kunngjort sju dager etter at Finnes hadde kjøpt seg opp igjen – med til sammen 1540 aksjer.

I forkant av at artiklene i Klassekampen og DN ble publisert, hadde de bedt Høyre-leder og tidligere statsminister Erna Solberg om en kommentar til saken, men uten hell.

Annonse
Annonse

Til NTB fredag kveld skriver Høyres pressesjef Cato Husabø Fossen i en epost:

– Vi har så langt avstått fra å kommentere denne saken fordi vi har ønsket å skaffe oversikt over fakta før vi uttaler oss. Så langt vi har klart å bringe på det rene er det DN omtalte som en «gigantavtale med regjeringen», i virkeligheten en kommersiell kontrakt inngått mellom to kommersielle parter: Kongsberg på den ene siden, og Pratt and Whitney på den andre.

Fossen opplyser at dette underbygges av den opprinnelige pressemeldingen fra Kongsberg Gruppen i forbindelse med kontraktsinngåelsen i november 2020.

– Vi har ikke kunnskap om at dette er en kontrakt som på noe tidspunkt har vært til behandling på regjeringsnivå eller i nærheten av Erna Solbergs bord. Dette mener vi at Dagens Næringsliv, og i sin tur også NTB, burde undersøkt nærmere før publisering.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 7 timer siden Demokratiets veivalg
Noen på Sunnmøre har ingen ting imot fortsatt ferge til Aukra, Otrøya og over Romsdalsfjorden. Da har de sikkert heller ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøLogikken som SVV har er at ein startar å bygge den delstrekninga som har lengst byggetid. Og det er?
Terje Sundsbø 20 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSVV har konsekvent hatt som målsetting at hele Fergefri E39 Ålesund-Molde, dvs. både trinn 1 og 2, skal ferdigstilles samtidig. ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasSamferdselspolitikk må bygge på fakta. Du har imidlertid diktet opp egne tall, isteden for å bruke tallene fra KS2-analysen. Flott ...
Arne Almaas 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje Sundsbø Jeg ser at i siste klipp jeg la inn, så har ÅDT ganget seg opp. Men uansett så er tallene ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøSVV har vore flink med å sette opp tidsakser mellom oppstart og opning av dei ulike delstrekningane.Du kan starte med ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse