Netflix sendte fredag ut sin aller siste DVD, og avslutter dermed utlånstjenesten som var med å etablere selskapet i underholdningsbransjen.
Netflix-grunnlegger Reed Hastings har ved flere anledninger sagt at han opprinnelig startet selskapet som følge av sin egen frustrasjon over utleiebutikken Blockbuster, som belastet ham 40 dollar for å ha returnert filmen Apollo 13 seks uker for sent.
Det ble begynnelsen på ideen om å starte en abonnementsbasert DVD-tjeneste, der kunder fikk filmer tilsendt i posten og kunne beholde dem så lenge de ville.
Når DVD-en var sett, ble den lagt inn i en forhåndsbetalt konvolutt og sendt tilbake til selskapet, i bytte mot abonnentens neste valg av film.
Banet vei for strømmetjenesten
– I 1998 leverte vi var første DVD. I morges sendte vi vår siste, heter det i en uttalelse på selskapets nettsider fredag.
I april, da det ble kjent at selskapet hadde besluttet å legge ned sin DVD-tjeneste, sa Netflixs medeier Ted Sarandos at utsendelsene endret måten folk så på serier og filmer hjemme – og at de banet vei for overgangen til strømmetjenester.
Utlånstjenesten var Netflixs opprinnelige forretningsmodell, og gjennom 25 år hadde tjenesten over 40 millioner unike abonnenter, hovedsakelig i USA. Selskapets strømmetjeneste har i dag 238 millioner abonnenter over hele verden.
«The Blind Side» var mest populær
Den første filmen som ble sendt ut var komedien «Beetlejuice», og siden den gang har over 5,2 milliarder DVD-er blitt lånt ut.
Den mest populære leiefilmen gjennom Netflixs utlånskarriere var sportsdramaet «The Blind Side» med Sandra Bullock i hovedrollen.
Filmen ble utgitt i 2009, da DVD-tjenesten var på høyden av sin popularitet.
(©NTB)