Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
10 oktober 2023 08:43
Del på Facebook
– Etter snart 14 år som konsernsjef, og etter grundige vurderinger, har jeg kommet til at tiden er inne for å be om avløsning, sier Statkrafts konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen. Foto: Hanna Johre / NTB
– Etter snart 14 år som konsernsjef, og etter grundige vurderinger, har jeg kommet til at tiden er inne for å be om avløsning, sier Statkrafts konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen. Foto: Hanna Johre / NTB

Konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen (64) slutter i Statkraft etter snart 14 år. Med seg ut kontordøra får han en lukrativ sluttordning.

Rynning-Tønnesen kan fortsette å heve 75 prosent av sin nåværende lønn for å jobbe halv tid fram til han blir 67 år, ifølge sluttavtalen som ble inngått i 2010, ifølge Dagens Næringsliv. Dermed kan han få drøyt 4,5 millioner i lønn fra Statkraft som konsulent på halv tid.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Etter snart 14 år som konsernsjef, og etter grundige vurderinger, har jeg kommet til at tiden er inne for å be om avløsning. Jeg har derfor informert styret om dette, sier Christian Rynning-Tønnesen i en pressemelding.

Styret vil nå starte en prosess for å finne en ny konsernsjef. Rynning-Tønnesen fortsetter i stillingen inntil videre.

Annonse
Annonse

– Selskapet har utviklet seg til å bli Europas største produsent av fornybar energi og en ledende global markedsaktør innen energihandel. Statkraft har en robust plattform for videre vekst, både operasjonelt og finansielt, sier styreleder Thorhild Widvey.

Christian Rynning-Tønnesen har vært konsernsjef i Statkraft siden 2010. Tidligere var han konsernsjef i Norske Skog fra 2006 til 2010 og konserndirektør for finans og økonomi i Norske Skog fra 2005 til 2006. Han er utdannet sivilingeniør fra Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU).

Statkraft er i dag et av Norges største selskaper med en verdi på over 300 milliarder kroner.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse