Annonse
NTB
Artikkel
NTB
10 oktober 2023 08:43
Del på Facebook
– Etter snart 14 år som konsernsjef, og etter grundige vurderinger, har jeg kommet til at tiden er inne for å be om avløsning, sier Statkrafts konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen. Foto: Hanna Johre / NTB
– Etter snart 14 år som konsernsjef, og etter grundige vurderinger, har jeg kommet til at tiden er inne for å be om avløsning, sier Statkrafts konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen. Foto: Hanna Johre / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen (64) slutter i Statkraft etter snart 14 år. Med seg ut kontordøra får han en lukrativ sluttordning.

Rynning-Tønnesen kan fortsette å heve 75 prosent av sin nåværende lønn for å jobbe halv tid fram til han blir 67 år, ifølge sluttavtalen som ble inngått i 2010, ifølge Dagens Næringsliv. Dermed kan han få drøyt 4,5 millioner i lønn fra Statkraft som konsulent på halv tid.

Annonse
Annonse

– Etter snart 14 år som konsernsjef, og etter grundige vurderinger, har jeg kommet til at tiden er inne for å be om avløsning. Jeg har derfor informert styret om dette, sier Christian Rynning-Tønnesen i en pressemelding.

Styret vil nå starte en prosess for å finne en ny konsernsjef. Rynning-Tønnesen fortsetter i stillingen inntil videre.

Annonse
Annonse

– Selskapet har utviklet seg til å bli Europas største produsent av fornybar energi og en ledende global markedsaktør innen energihandel. Statkraft har en robust plattform for videre vekst, både operasjonelt og finansielt, sier styreleder Thorhild Widvey.

Christian Rynning-Tønnesen har vært konsernsjef i Statkraft siden 2010. Tidligere var han konsernsjef i Norske Skog fra 2006 til 2010 og konserndirektør for finans og økonomi i Norske Skog fra 2005 til 2006. Han er utdannet sivilingeniør fra Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU).

Statkraft er i dag et av Norges største selskaper med en verdi på over 300 milliarder kroner.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse