Annonse
NTB
Artikkel
NTB
10 oktober 2023 08:43
Del på Facebook
– Etter snart 14 år som konsernsjef, og etter grundige vurderinger, har jeg kommet til at tiden er inne for å be om avløsning, sier Statkrafts konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen. Foto: Hanna Johre / NTB
– Etter snart 14 år som konsernsjef, og etter grundige vurderinger, har jeg kommet til at tiden er inne for å be om avløsning, sier Statkrafts konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen. Foto: Hanna Johre / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen (64) slutter i Statkraft etter snart 14 år. Med seg ut kontordøra får han en lukrativ sluttordning.

Rynning-Tønnesen kan fortsette å heve 75 prosent av sin nåværende lønn for å jobbe halv tid fram til han blir 67 år, ifølge sluttavtalen som ble inngått i 2010, ifølge Dagens Næringsliv. Dermed kan han få drøyt 4,5 millioner i lønn fra Statkraft som konsulent på halv tid.

Annonse
Annonse

– Etter snart 14 år som konsernsjef, og etter grundige vurderinger, har jeg kommet til at tiden er inne for å be om avløsning. Jeg har derfor informert styret om dette, sier Christian Rynning-Tønnesen i en pressemelding.

Styret vil nå starte en prosess for å finne en ny konsernsjef. Rynning-Tønnesen fortsetter i stillingen inntil videre.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Selskapet har utviklet seg til å bli Europas største produsent av fornybar energi og en ledende global markedsaktør innen energihandel. Statkraft har en robust plattform for videre vekst, både operasjonelt og finansielt, sier styreleder Thorhild Widvey.

Christian Rynning-Tønnesen har vært konsernsjef i Statkraft siden 2010. Tidligere var han konsernsjef i Norske Skog fra 2006 til 2010 og konserndirektør for finans og økonomi i Norske Skog fra 2005 til 2006. Han er utdannet sivilingeniør fra Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU).

Statkraft er i dag et av Norges største selskaper med en verdi på over 300 milliarder kroner.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 2 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse