Trøndelag og Møre og Romsdal fylkeskommuner støtter krav til nullutslipp for hurtigbåter og ferger. For å ivareta beredskapen må også hybridelektriske løsninger være et alternativ.
Dette kommer frem i en felles uttalelse fra Samarbeidsforum for samferdsel Trøndelag og Møre og Romsdal. Uttalen er et høringssvar til regjeringens forslag om nullutslippskrav til ferjer i 2023 og hurtigbåter i 2025.
Samarbeidsforumet mener det er uklart om forskriften skal bidra til «null utslipp» eller «nullutslippsteknologi». Departementene skriver i forslaget at det bare bør åpnes for unntak utenom ordinær drift. Forumet mener det bør være mulighet for hybridelektriske løsninger, spesielt på samband som har en viktig beredskapsfunksjon.
– Noen samband er mer utsatt for krevende værforhold. Dette øker energibehovet, spesielt i vinterhalvåret. Dette, sammen med overfartslengde, rutefrekvens og kapasitet i strømnettet, gjør at det for en rekke samband er mest aktuelt med hybridelektrisk drift, sier fylkesordfører Line Hatmosø Hoem i Møre og Romsdal fylkeskommune.
– Vi ber derfor regjeringen vurdere å utforme forskrifter slik at hybridelektriske løsninger er et alternativ der tekniske og økonomiske forhold tilsier det.
Økonomiske rammevilkår
Samarbeidsforumet understreker at fylkeskommunene er avhengige av forutsigbare økonomiske rammevilkår og finansiering for allerede gjennomførte eller planlagte tiltak. De forventer derfor en dialog med Samferdselsdepartementet om kostnadene knyttet til gjennomføringen av nullutslippskravene.
Fylkesordfører Tore O. Sandvik i Trøndelag mener kompensasjon for nullutslippskravet må være forutsigbar og i tråd med politiske løfter i Hurdalsplattformen.
– En kompensasjonsordning må bygge på realistiske kostnadsestimater for de teknologiske løsningene man stiller krav om. Kompensasjonen må ha tilbakevirkende kraft for løsninger med nullutslippsteknologi som er etablert av fylkeskommunene før forskriften trer i kraft, sier Sandvik.
Det er Samferdselsdepartementet og Klima- og miljødepartementet som har utarbeidet forslaget til forskrift.