Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
17 oktober 2023 11:45
Del på Facebook
Tustna på vei til kai i Seivika. Foto: Per-Kristian Bratteng / Møre og Romsdal fylkeskommune
Tustna på vei til kai i Seivika. Foto: Per-Kristian Bratteng / Møre og Romsdal fylkeskommune

Trøndelag og Møre og Romsdal fylkeskommuner støtter krav til nullutslipp for hurtigbåter og ferger. For å ivareta beredskapen må også hybridelektriske løsninger være et alternativ.

Dette kommer frem i en felles uttalelse fra Samarbeidsforum for samferdsel Trøndelag og Møre og Romsdal. Uttalen er et høringssvar til regjeringens forslag om nullutslippskrav til ferjer i 2023 og hurtigbåter i 2025.

Annonse
Annonse

Samarbeidsforumet mener det er uklart om forskriften skal bidra til «null utslipp» eller «nullutslippsteknologi». Departementene skriver i forslaget at det bare bør åpnes for unntak utenom ordinær drift. Forumet mener det bør være mulighet for hybridelektriske løsninger, spesielt på samband som har en viktig beredskapsfunksjon.

– Noen samband er mer utsatt for krevende værforhold. Dette øker energibehovet, spesielt i vinterhalvåret. Dette, sammen med overfartslengde, rutefrekvens og kapasitet i strømnettet, gjør at det for en rekke samband er mest aktuelt med hybridelektrisk drift, sier fylkesordfører Line Hatmosø Hoem i Møre og Romsdal fylkeskommune.

– Vi ber derfor regjeringen vurdere å utforme forskrifter slik at hybridelektriske løsninger er et alternativ der tekniske og økonomiske forhold tilsier det.

Annonse
Annonse

Økonomiske rammevilkår

Samarbeidsforumet understreker at fylkeskommunene er avhengige av forutsigbare økonomiske rammevilkår og finansiering for allerede gjennomførte eller planlagte tiltak. De forventer derfor en dialog med Samferdselsdepartementet om kostnadene knyttet til gjennomføringen av nullutslippskravene.

Fylkesordfører Tore O. Sandvik i Trøndelag mener kompensasjon for nullutslippskravet må være forutsigbar og i tråd med politiske løfter i Hurdalsplattformen.

– En kompensasjonsordning må bygge på realistiske kostnadsestimater for de teknologiske løsningene man stiller krav om. Kompensasjonen må ha tilbakevirkende kraft for løsninger med nullutslippsteknologi som er etablert av fylkeskommunene før forskriften trer i kraft, sier Sandvik.

Det er Samferdselsdepartementet og Klima- og miljødepartementet som har utarbeidet forslaget til forskrift.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse