Annonse
KSU – Vipps – desktop
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
17 oktober 2023 11:45
Del på Facebook
Tustna på vei til kai i Seivika. Foto: Per-Kristian Bratteng / Møre og Romsdal fylkeskommune
Tustna på vei til kai i Seivika. Foto: Per-Kristian Bratteng / Møre og Romsdal fylkeskommune
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Trøndelag og Møre og Romsdal fylkeskommuner støtter krav til nullutslipp for hurtigbåter og ferger. For å ivareta beredskapen må også hybridelektriske løsninger være et alternativ.

Dette kommer frem i en felles uttalelse fra Samarbeidsforum for samferdsel Trøndelag og Møre og Romsdal. Uttalen er et høringssvar til regjeringens forslag om nullutslippskrav til ferjer i 2023 og hurtigbåter i 2025.

Annonse
Annonse

Samarbeidsforumet mener det er uklart om forskriften skal bidra til «null utslipp» eller «nullutslippsteknologi». Departementene skriver i forslaget at det bare bør åpnes for unntak utenom ordinær drift. Forumet mener det bør være mulighet for hybridelektriske løsninger, spesielt på samband som har en viktig beredskapsfunksjon.

– Noen samband er mer utsatt for krevende værforhold. Dette øker energibehovet, spesielt i vinterhalvåret. Dette, sammen med overfartslengde, rutefrekvens og kapasitet i strømnettet, gjør at det for en rekke samband er mest aktuelt med hybridelektrisk drift, sier fylkesordfører Line Hatmosø Hoem i Møre og Romsdal fylkeskommune.

– Vi ber derfor regjeringen vurdere å utforme forskrifter slik at hybridelektriske løsninger er et alternativ der tekniske og økonomiske forhold tilsier det.

Annonse
Annonse

Økonomiske rammevilkår

Samarbeidsforumet understreker at fylkeskommunene er avhengige av forutsigbare økonomiske rammevilkår og finansiering for allerede gjennomførte eller planlagte tiltak. De forventer derfor en dialog med Samferdselsdepartementet om kostnadene knyttet til gjennomføringen av nullutslippskravene.

Fylkesordfører Tore O. Sandvik i Trøndelag mener kompensasjon for nullutslippskravet må være forutsigbar og i tråd med politiske løfter i Hurdalsplattformen.

– En kompensasjonsordning må bygge på realistiske kostnadsestimater for de teknologiske løsningene man stiller krav om. Kompensasjonen må ha tilbakevirkende kraft for løsninger med nullutslippsteknologi som er etablert av fylkeskommunene før forskriften trer i kraft, sier Sandvik.

Det er Samferdselsdepartementet og Klima- og miljødepartementet som har utarbeidet forslaget til forskrift.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Frode Heimen 1 dager siden Veivalg og elefanter i fylket?
Hva om ett prosjekt kan investere 1,37 milliarder på Sunnmøre over 10 år? Som kan brukes via fylket på VGS, ...
Fergeopprør kan unngås - Om politikerne sier ja til Møreaksen forsvinner 6 fergekaier/køer. Da forsvinner også fergeopprøret.
Ketil Strand Andersen 3 dager siden Hva gjør Ap?
@Aage G. SivertsenYou bet!
Aage G. Sivertsen 3 dager siden Hva gjør Ap?
Vi tar en prat om dette, Ketil. Det blir god plass på Rådhusplassen på lørdagene i valgkampen, neste år. 
Kristian Sørum 4 dager siden Det er ikke Trump som er problemet!
ja -det var som du sier høyreregjering når fellessjukehuset ble vedtatt -men man må ikke forglemme at det var en ...
Frode Heimen 5 dager siden Ferjeopprøret heilt nødvendig!
Det koster samfunnet ca 4 milliarder i året å vente på ferger. Halvparten av all fergeventing skjer i fergefylket Møre ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse