Mediekonsernet Schibsted økte i juli, august og september omsetningen til 3,85 milliarder kroner, viser kvartalsresultater.
– Til tross for et utfordrende makroøkonomisk klima, er jeg glad for å kunne rapportere at Schibsted har klart å navigere i hardt vær, sier direktør Kristin Skogen Lund.
Konsernets brutto driftsresultat stiger til 741 millioner kroner i tredje kvartal.
Med det slo de forventningene, ifølge Finansavisen. I samme periode i fjor hadde selskapet et driftsresultat på 655 millioner kroner.
Schibsted-konsernet inkluderer blant annet Aftenposten, VG, E24, Stavanger Aftenblad, Aftonbladet og Svenska Dagbladet i Sverige. I tillegg til digitale markedsplasser som for eksempel Finn.no i Norge og Blocket.se i Sverige.
Forhandlingene om salget av Schibsteds andel i rubrikkselskapet Adevinta fortsetter.
– Vi er entusiastiske til potensialet i transaksjonen, men understreker at diskusjonene fortsatt pågår, sier Schibsted-sjefen.
I konsernets presentasjon fortalte de også om oppkjøpet av ti prosent av aksjene i Viaplay i september. Problemene i strømme- og medieselskapet vil trolig resultere i strukturelle endringer i det nordiske markedet, skriver Kampanje.
- Det vi ser, er at vi er sterke på nyheter og tekst, mens Viaplay er sterke på sport, lyd og video. Det er en potensiell match her, sier Skogen Lund.
Det er ikke aktuelt for Schibsted å gå inn med "betydelig kapital" i en rekapitalisering av selskapet, og heller ikke å overta kontrollen i Viaplay, ifølge konsernet.