Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
25 oktober 2023 11:16
Del på Facebook
EU satser stort på at vindkraft vil gjøre Europa grønnere. Framover skal det særlig satses på havvind. Likevel ligger seks EU-land an til ikke å nå klimamålene for 2030. Foto: Michael Dwyer / AP / NTB
EU satser stort på at vindkraft vil gjøre Europa grønnere. Framover skal det særlig satses på havvind. Likevel ligger seks EU-land an til ikke å nå klimamålene for 2030. Foto: Michael Dwyer / AP / NTB

Minst seks EU-land ser ikke ut til å greie å nå klimamålene for 2030 i «Klar for 55»-pakken, viser en gjennomgang fra EU-kommisjonen.

Polen, Irland, Latvia, Estland, Tsjekkia og Luxembourg ligger an til å ha utslipp i 2030 som ligger «betydelig over» de nivåene som kreves for å oppnå et utslippskutt på 55 prosent sammenlignet med 1990-nivåene, viser kommisjonens rapport, ifølge nyhetsbyrået TT. .

De tre første landene, samt Malta og Kroatia, ligger også dårlig an når det gjelder EUs enda mer ambisiøse mål: å være klimanøytrale i 2050.

Da rapporten ble lagt fram tirsdag, erklærte EUs nyslåtte klimakommissær Wopke Hoekstra at EU likevel er på rett vei.

– Men vi må få opp farten, understreket han.

Annonse
Annonse

EU håper særlig at mer vindkraft skal gjøre Europa grønnere. En ny pakke for å få opp tempoet i vindkraftutbyggingen ble også lagt fram tirsdag.

«Klar for 55»-pakken inneholder blant annet et forsterket kvotesystem (ETS II), en ny klima- eller karbontoll (CBAM) og et nytt regelsystem for skog- og arealbruk (LULUCF).

Norge har hittil bare sagt ja til å være med på det nye kvotesystemet, som foruten de tradisjonelle sektorene industri, luftfart, olje og gass også inkluderer transport til lands og til havs og bygg.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse