Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
07 november 2023 09:18
Del på Facebook
Opposisjonen går samlet ut med refs til regjeringens klimapolitikk. De krever en ny stortingsmelding til våren. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Opposisjonen går samlet ut med refs til regjeringens klimapolitikk. De krever en ny stortingsmelding til våren. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Norge mangler en troverdig klimaplan fram mot 2030, mener en samlet opposisjon. De ber regjeringen legge fram en ny og oppdatert klimaplan.

Høyre, Frp, Venstre, KrF, SV, Rødt og MDG går i en felles uttalelse samlet ut mot regjeringens klimapolitikk, som de karakteriserer som uforpliktende og ukonkret.

Annonse
Annonse

De sju partiene har flertall og fremmer et forslag som ber regjeringen hoste opp en tydelig plan for hvordan Norge skal kutte utslippene de neste sju årene.

– Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget i løpet av våren 2024 med en stortingsmelding som viser hvordan Norge skal kutte utslippene i perioden fram mot 2030, i tråd med Norges klimamål, lyder forslaget.

– Klimasinke

– Regjeringen er en klimasinke og er ikke i nærheten av å nå sine egne klimamål i 2030. Mangel på kraft og nett er i ferd med å kortslutte den grønne omstillingen. Norge mangler en troverdig klimaplan for hvordan utslippskuttene skal nås innen 2030, sier Høyres Mathilde Tybring-Gjedde.

SVs Lars Haltbrekken omtaler regjeringens klimaplan som uforpliktende.

– Det er vanskelig å se hvordan det kommer til å føre til omstillingen som kreves. Derfor må Stortinget behandle konkrete planer for å kutte utslipp og sikre omstilling, sier han.

Annonse
Annonse

Med seg i den felles uttalelsen har de også Venstres Ola Elvestuen, Frps Terje Halleland, KrFs Kjell Ingolf Ropstad, MDGs Une Bastholm og Rødts Sofie Marhaug.

De er alle representanter i Stortingets energi- og miljøkomité, som tirsdag denne uka møtes i forbindelse med fristen for innstillingen til regjeringens klimalov.

55 prosent kutt innen 2030

Bastholm er saksordfører for saken, som handler om at regjeringen vil ha det nye klimamålet om minst 55 prosent kutt innen 2030 inn i den norske loven. Klimamålet på 55 prosent er allerede meldt inn til FN.

Hun og flere i opposisjonen var sterkt kritiske i april da regjeringen leverte saken etter at behandlingsfristen var gått ut. Regjeringen ba samtidig om at saken ble hastebehandlet, noe som heller ikke ble tatt godt imot hos opposisjonen.

– Det er både freidig og lite ydmykt å be Stortinget hastebehandle noe regjeringen selv har drøyd så lenge med, sa Bastholm til NTB.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse