Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
21 desember 2023 22:13
Del på Facebook
Oppdrettsgiganten Salmar understreker at de holder Mattilsynet fortløpende orientert om tilsiget av perlesnormaneter. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Oppdrettsgiganten Salmar understreker at de holder Mattilsynet fortløpende orientert om tilsiget av perlesnormaneter. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Perlesnormaneten er blitt et stort problem for oppdrettsselskapet Salmar. Millioner av fisk blir nå slaktet og destruert.

Tidligere i desember ble Salmar rammet av perlesnormaneten på anlegget i Ørnfjordbotn på Senja. Omtrent 1,2 millioner laks med snittvekt på 0,3 kilo måtte destrueres, skriver Folkebladet.

Annonse
Annonse

Torsdag melder Salmar at problemene har tiltatt, og det er anleggene i Finnvika sør i Tromsø og Langneset i Karlsøy som er hardest rammet.

– På Langneset, der det står fisk på cirka 1 kilo, har man over tid tatt ut fisk som har vært utsatt for manetangrep. Situasjonen med perlesnormaneter har dessverre vist seg å være vedvarende og tiltakende, og det er derfor besluttet å ta ut all gjenværende fisk, totalt cirka 600.000 individer, skriver Salmar i en pressemelding.

Annonse
Annonse

Salmar opplyser at hendelser med perlesnormaneter forekommer svært sjeldent, og at det er over 20 år siden Salmar ble utsatt for et liknende manetangrep.

– Salmar forventer at det i en periode fremover må settes inn betydelige ressurser for å overvåke og iverksette nødvendige tiltak som følge av økt manettilsig. Ansatte ved selskapets anlegg i regionene Midt og Nord legger daglig ned en stor innsats for å ivareta fiskevelferden.

Oppdrettsgiganten understreker at de holder Mattilsynet fortløpende orientert om tilsiget av perlesnormaneter og om de fiskehelsefaglige vurderinger som til en hver tid gjøres.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse