Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
05 januar 2024 08:27
Del på Facebook
Redningsskøyta Uni Kragerø utenfor Kragerø i oktober. Nesten bare menn døde på sjøen i ulykker med fritidsbåt i fjor. Foto: Trond R. Teigen / NTB
Redningsskøyta Uni Kragerø utenfor Kragerø i oktober. Nesten bare menn døde på sjøen i ulykker med fritidsbåt i fjor. Foto: Trond R. Teigen / NTB

23 personer omkom i ulykker med fritidsbåt i 2023. Hele 19 av dem hadde ikke redningsvest eller annet flyteutstyr, og 22 var menn.

Tolv døde etter å ha falt i vannet, og hele sju av disse dødsulykkene skjedde da folk forsøkte å gå om bord eller forlate fartøyet.

Annonse
Annonse

– Dette viser hvor viktig det er å tenke sikkerhet i alle ledd, også når båten ligger fortøyd, sier sjøfartsdirektør Knut Arild Hareide i en pressemelding.

Ulykkesåret 2023 var imidlertid bedre enn året i forveien, hvor 34 omkom i ulykker med fritidsfartøyer.

Alkohol

Alkohol fortsetter å være en stor del av statistikken. Elleve av de 23 omkomne var påvirket av alkohol eller andre rusmidler. I ytterligere tre dødsulykker det ukjent om de omkomne var ruspåvirket.

Annonse
Annonse

– I Norge har vi over én million fritidsbåter, og dersom båten benyttes som fremkomstmiddel til og fra steder der det serveres alkohol, er det viktig å avklare på forhånd hvem som skal holde seg edru slik at de kan føre både båt og passasjerer trygt hjem igjen, oppfordrer Hareide.

Nesten bare menn

År etter år er det menn som dominerer statistikken. Siden 2001 har 663 menn mistet livet, mens kun 45 kvinner har omkommet.

Ifølge Sjøfartsdirektoratet er det flest menn som bruker fritidsbåter, og mange av de omkomne har lang erfaring fra livet til sjøs.

– Selv om man er erfaren med båtlivet, er det viktig å ha et bevisst forhold til sikkerhet. Ha en god plan for hva du skal gjøre dersom du havner i en uønsket situasjon, og ha med nødvendig sikkerhetsutstyr, avslutter Hareide.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse