Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
05 januar 2024 08:27
Del på Facebook
Redningsskøyta Uni Kragerø utenfor Kragerø i oktober. Nesten bare menn døde på sjøen i ulykker med fritidsbåt i fjor. Foto: Trond R. Teigen / NTB
Redningsskøyta Uni Kragerø utenfor Kragerø i oktober. Nesten bare menn døde på sjøen i ulykker med fritidsbåt i fjor. Foto: Trond R. Teigen / NTB

23 personer omkom i ulykker med fritidsbåt i 2023. Hele 19 av dem hadde ikke redningsvest eller annet flyteutstyr, og 22 var menn.

Tolv døde etter å ha falt i vannet, og hele sju av disse dødsulykkene skjedde da folk forsøkte å gå om bord eller forlate fartøyet.

Annonse
Annonse

– Dette viser hvor viktig det er å tenke sikkerhet i alle ledd, også når båten ligger fortøyd, sier sjøfartsdirektør Knut Arild Hareide i en pressemelding.

Ulykkesåret 2023 var imidlertid bedre enn året i forveien, hvor 34 omkom i ulykker med fritidsfartøyer.

Alkohol

Alkohol fortsetter å være en stor del av statistikken. Elleve av de 23 omkomne var påvirket av alkohol eller andre rusmidler. I ytterligere tre dødsulykker det ukjent om de omkomne var ruspåvirket.

Annonse
Annonse

– I Norge har vi over én million fritidsbåter, og dersom båten benyttes som fremkomstmiddel til og fra steder der det serveres alkohol, er det viktig å avklare på forhånd hvem som skal holde seg edru slik at de kan føre både båt og passasjerer trygt hjem igjen, oppfordrer Hareide.

Nesten bare menn

År etter år er det menn som dominerer statistikken. Siden 2001 har 663 menn mistet livet, mens kun 45 kvinner har omkommet.

Ifølge Sjøfartsdirektoratet er det flest menn som bruker fritidsbåter, og mange av de omkomne har lang erfaring fra livet til sjøs.

– Selv om man er erfaren med båtlivet, er det viktig å ha et bevisst forhold til sikkerhet. Ha en god plan for hva du skal gjøre dersom du havner i en uønsket situasjon, og ha med nødvendig sikkerhetsutstyr, avslutter Hareide.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 12 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse