Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
24 januar 2024 13:35
Del på Facebook
Dersom EU skal lykkes med å bli klimanøytralt i 2050, kreves det enorme investeringer, ifølge et utkast til en ny rapport fra EU-kommisjonen. Blant annet må hele energisektoren gjøres fornybar. Foto: AP / NTB
Dersom EU skal lykkes med å bli klimanøytralt i 2050, kreves det enorme investeringer, ifølge et utkast til en ny rapport fra EU-kommisjonen. Blant annet må hele energisektoren gjøres fornybar. Foto: AP / NTB

Dersom EU skal nå målet om å bli klimanøytralt i 2050, trengs enorme investeringer, viser utkastet til en rapport fra EU-kommisjonen.

Ifølge utkastet, som Financial Times har sett, må unionen investere rundt 1500 milliarder euro i året mellom 2031og 2050.

Det tilsvarer drøyt 17.000 milliarder kroner.

Det spekuleres i om EU-kommisjonen kommer til å foreslå et delmål på 90 prosent kutt i klimautslippene innen 2040. 6. februar skal kommisjonen legge fram nye klimaplaner.

Annonse
Annonse

For å nå målet blir EU nødt til å avkarbonisere energisektoren fullstendig omkring 2040, slår rapporten fast.

Tross de skyhøye investeringene kan det bli dyrere ikke å gjøre noen ting, heter det i rapportutkastet.

Å holde temperaturen innenfor 1,5-gradersmålet kan spare EU for økonomiske tap på 24.000 milliarder euro mellom 2031 og 2050. I tillegg kan kostnadene til fossile brensler kuttes med 28.000 milliarder euro i det samme tidsrommet.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse