Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
24 januar 2024 13:35
Del på Facebook
Dersom EU skal lykkes med å bli klimanøytralt i 2050, kreves det enorme investeringer, ifølge et utkast til en ny rapport fra EU-kommisjonen. Blant annet må hele energisektoren gjøres fornybar. Foto: AP / NTB
Dersom EU skal lykkes med å bli klimanøytralt i 2050, kreves det enorme investeringer, ifølge et utkast til en ny rapport fra EU-kommisjonen. Blant annet må hele energisektoren gjøres fornybar. Foto: AP / NTB

Dersom EU skal nå målet om å bli klimanøytralt i 2050, trengs enorme investeringer, viser utkastet til en rapport fra EU-kommisjonen.

Ifølge utkastet, som Financial Times har sett, må unionen investere rundt 1500 milliarder euro i året mellom 2031og 2050.

Det tilsvarer drøyt 17.000 milliarder kroner.

Det spekuleres i om EU-kommisjonen kommer til å foreslå et delmål på 90 prosent kutt i klimautslippene innen 2040. 6. februar skal kommisjonen legge fram nye klimaplaner.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

For å nå målet blir EU nødt til å avkarbonisere energisektoren fullstendig omkring 2040, slår rapporten fast.

Tross de skyhøye investeringene kan det bli dyrere ikke å gjøre noen ting, heter det i rapportutkastet.

Å holde temperaturen innenfor 1,5-gradersmålet kan spare EU for økonomiske tap på 24.000 milliarder euro mellom 2031 og 2050. I tillegg kan kostnadene til fossile brensler kuttes med 28.000 milliarder euro i det samme tidsrommet.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 19 timer siden Demokratiets veivalg
Noen på Sunnmøre har ingen ting imot fortsatt ferge til Aukra, Otrøya og over Romsdalsfjorden. Da har de sikkert heller ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøLogikken som SVV har er at ein startar å bygge den delstrekninga som har lengst byggetid. Og det er?
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSVV har konsekvent hatt som målsetting at hele Fergefri E39 Ålesund-Molde, dvs. både trinn 1 og 2, skal ferdigstilles samtidig. ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasSamferdselspolitikk må bygge på fakta. Du har imidlertid diktet opp egne tall, isteden for å bruke tallene fra KS2-analysen. Flott ...
Arne Almaas 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje Sundsbø Jeg ser at i siste klipp jeg la inn, så har ÅDT ganget seg opp. Men uansett så er tallene ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøSVV har vore flink med å sette opp tidsakser mellom oppstart og opning av dei ulike delstrekningane.Du kan starte med ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse