Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
24 januar 2024 14:41
Del på Facebook
MS Otto Sverdrup het tidligere MS Finnmarken, men har fått nytt navn. Her fra før navnebyttet, i 2020. Foto: Terje Pedersen / NTB
MS Otto Sverdrup het tidligere MS Finnmarken, men har fått nytt navn. Her fra før navnebyttet, i 2020. Foto: Terje Pedersen / NTB

Hurtigruten flagger hjem skipet MS Otto Sverdrup, og skipet får nå norsk mannskap og tariff.

Selskapet sendte ut en pressemelding om saken tirsdag. Endringen skjer i påvente av at regjeringen kommer med sitt lenge lovede lovforslag om norske lønns- og arbeidsvilkår i norsk farvann og på norsk sokkel, skriver FriFagbevegelse.

Hurtigruten, LO og sjømannsorganisasjonene har lenge jobbet for å få innført denne loven.

Selskapet mener regjeringen er treige.

– Tempoet er ikke akkurat høyt. Derfor føler vi at vi må ta saken i egne hender. Vi vet at det vi mener er riktig. Derfor vil vi seile med norske flagg, sier administrerende direktør Hedda Felin i Hurtigruten.

Annonse
Annonse

Hurtigruten ansetter nå 179 nye sjøfolk i forbindelse med omflaggingen, og de skal i tillegg ha 12 lærlingplasser.

– Nå må det komme strengere regler på plass som gagner den maritime næringen i Norge, slik at vi og andre kan oppbemanne med enda flere norske arbeidsplasser, sier Felin.

Hovedtillitsvalgt Jørn Lorentzen for Norsk Sjømannsforbund i Hurtigruten, sier at dette er en kjempesak.

– At de flagger om betyr veldig mye for oss. I stedet for å ha 10–15 norske ansatte om bord blir hele besetningen norsk, sier han til FriFagbevegelse.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse