Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
07 februar 2024 13:27
Del på Facebook
Det har oppstått flere skader i ulike oppdrettsanlegg etter ekstremværet Ingunn. Bildet er et illustrasjonsfoto fra laksemerder i Romsdalsfjorden. Foto: Paul Kleiven / NTB
Det har oppstått flere skader i ulike oppdrettsanlegg etter ekstremværet Ingunn. Bildet er et illustrasjonsfoto fra laksemerder i Romsdalsfjorden. Foto: Paul Kleiven / NTB

Fiskeridirektoratet har mottatt flere meldinger om rømming eller mulig rømming av fisk etter ekstremværet Ingunn.

Meldingene kommer fra tre oppdrettsselskap og omhandler 14 merder.

Fiskeridirektoratet skriver at skademeldingene har kommet fra midt- og Nord-Norge, men med hovedvekt i Trøndelag.

– Skadene varierer fra skader på hoppenett, til hull i not i ulike størrelser. De aktuelle lokalitetene har laks i størrelser fra omtrent 300 gram til 6 kg. Rømningsomfanget er ikke avklart i noen av hendelsene, skriver direktoratet i en pressemelding.

De to antatt største skadene er på Hitra og Frøya hvor det ble funnet opptil 4-5 meter lange rifter i merdene.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse