Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
20 februar 2024 14:21
Del på Facebook
Konkurransetilsynet foreslår å endre maksimalprisene for løyvepliktig drosjetransport. Bildet viser drosjer fra ulike selskaper på holdeplassen utenfor Oslo S. Foto: Heiko Junge / NTB
Konkurransetilsynet foreslår å endre maksimalprisene for løyvepliktig drosjetransport. Bildet viser drosjer fra ulike selskaper på holdeplassen utenfor Oslo S. Foto: Heiko Junge / NTB

Konkurransetilsynet foreslår å endre maksimalprisene for løyvepliktig drosjetransport. De ønsker å øke satsene med i gjennomsnitt 2,4 prosent.

Bakgrunnen er økte kostnader for den norske drosjenæringen, skriver Konkurransetilsynet i en pressemelding.

Transportøkonomisk institutt har på oppdrag fra Konkurransetilsynet laget en kostnadsindeks som beregner utviklingen i kostnadene som drosjenæringen i Norge møter over tid.

– Justeringen av maksimalprisene vil ta utgangspunkt i denne kostnadsindeksen, heter det i pressemeldingen.

Annonse
Annonse

Tilsynet foreslår også at fremtidige justeringer skjer til et fast tidspunkt hvert år.

– Konkurransetilsynet mener det er viktig med forutsigbarhet i justeringen av maksimalprisene. Derfor foreslår tilsynet at maksimalprisene i fremtiden justeres til samme tidspunkt hvert år. Det innebærer at det allerede 1. desember i år vil bli gjennomført en ny justering, sier økonom Fredrik Sortland i Konkurransetilsynet.

Tilsynets forslag ble sendt på høring tirsdag, og høringsfristen er 5. april 2024.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse