Annonse
NTB
Artikkel
NTB
20 februar 2024 14:21
Del på Facebook
Konkurransetilsynet foreslår å endre maksimalprisene for løyvepliktig drosjetransport. Bildet viser drosjer fra ulike selskaper på holdeplassen utenfor Oslo S. Foto: Heiko Junge / NTB
Konkurransetilsynet foreslår å endre maksimalprisene for løyvepliktig drosjetransport. Bildet viser drosjer fra ulike selskaper på holdeplassen utenfor Oslo S. Foto: Heiko Junge / NTB

Konkurransetilsynet foreslår å endre maksimalprisene for løyvepliktig drosjetransport. De ønsker å øke satsene med i gjennomsnitt 2,4 prosent.

Bakgrunnen er økte kostnader for den norske drosjenæringen, skriver Konkurransetilsynet i en pressemelding.

Transportøkonomisk institutt har på oppdrag fra Konkurransetilsynet laget en kostnadsindeks som beregner utviklingen i kostnadene som drosjenæringen i Norge møter over tid.

– Justeringen av maksimalprisene vil ta utgangspunkt i denne kostnadsindeksen, heter det i pressemeldingen.

Annonse
Annonse

Tilsynet foreslår også at fremtidige justeringer skjer til et fast tidspunkt hvert år.

– Konkurransetilsynet mener det er viktig med forutsigbarhet i justeringen av maksimalprisene. Derfor foreslår tilsynet at maksimalprisene i fremtiden justeres til samme tidspunkt hvert år. Det innebærer at det allerede 1. desember i år vil bli gjennomført en ny justering, sier økonom Fredrik Sortland i Konkurransetilsynet.

Tilsynets forslag ble sendt på høring tirsdag, og høringsfristen er 5. april 2024.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 22 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse