Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
12 mars 2024 08:29
Del på Facebook
Nå er flere fylker i full gang med å sende ut varsler om inndragning av løyvene til taxisjåfører som ikke har klart å oppfylle garantikravet på 57.000 kroner. Illustrasjonsfoto: Fredrik Varfjell / NTB
Nå er flere fylker i full gang med å sende ut varsler om inndragning av løyvene til taxisjåfører som ikke har klart å oppfylle garantikravet på 57.000 kroner. Illustrasjonsfoto: Fredrik Varfjell / NTB

Over 4000 personer med tillatelse til å kjøre taxi har fått varsel om inndragning av løyvene. De har ikke oppfylt kravet om å stille garanti på 57.000 kroner.

Regjeringen har ifølge Dagens Næringsliv innført et krav om at alle taxisjåfører må stille garanti fra bank eller forsikringsselskap på 5000 euro, som tilsvarer 57.000 kroner.

Annonse
Annonse

Sjåfører med flere løyver må i tillegg stille garanti på 28.000 kroner per ekstra løyve.

En gjennomgang avisen har gjort av tilbakemeldingene fra en rekke fylker til Samferdselsdepartementet, viser at det ikke er stilt garantier for over 4000 løyver. Bare i Oslo kan nesten 2000 taxier, som er halvparten av alle drosjene i byen, bli avskiltet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Også i resten av landet er det store garantimangler.

Antallet drosjeløyver har økt fra 8000 til 18.000 etter frislippet i drosjenæringen i november 2020. Styreleder Øystein Trevland i Norges Taxiforbund understreker at garantikravet for løyve kan gjøre det tryggere for kundene å ta taxi.

– Vi har jobbet for innføring av garantikravet for å få inn mer seriøsitet i næringen. Kombinert med Stortingets beslutning om å gjeninnføre plikten om at taxisjåfører må være tilknyttet en drosjesentral, så håper jeg at dette kravet fører til at kunder slipper å bli ranet når de tar taxi, sier Trevland til DN.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse