Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
12 mars 2024 11:37
Del på Facebook
På oppdrag fra Energidepartementet har NVE vurdert om regjeringens mål om å redusere strømforbruket i bygg med 11 prosent innen 2030 er mulig. Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB
På oppdrag fra Energidepartementet har NVE vurdert om regjeringens mål om å redusere strømforbruket i bygg med 11 prosent innen 2030 er mulig. Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB

Det er mulig å redusere strømforbruket i bygg med ti terawattimer innen 2030, men det vil kreve omfattende effektiviseringstiltak.

Målet om ti terawattimer redusert strømbruk i bygningsmassen, som ble lagt fram i regjeringens handlingsplan for energieffektivisering i fjor, betyr en reduksjon på over 11 prosent fra i dag til 2030.

En gjennomgang NVE har gjort på oppdrag for Energidepartementet, viser at mangel på informasjon, kunnskap og tid gjør målet krevende å nå.

– Samtidig er det viktig å erkjenne at flere av tiltakene kan være kostbare på kort sikt, sier fungerende direktør Ane Brunvoll i NVE.

Annonse
Annonse

SINTEF har gjort en analyse som ser på kostnader for energitiltak i både nye og eksisterende bygg. Den viser at økonomisk støtte på mellom fire og fem milliarder kroner per år vil kunne utløse investeringer som vil bidra til å nå målet.

– Effektivisering i bygningsmassen styrker kraftbalansen ved å redusere effektbehovet på kalde vinterdager når behovet er størst. Og energieffektivisering bidrar til mindre naturinngrep fordi det begrenser behovet for ny arealkrevende kraftproduksjon, sier Brunvoll.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse