Vinmonopolet venter å selge opptil 2,4 millioner liter med drikkevarer denne uken. Det er drøyt 50 prosent mer enn en gjennomsnittlig uke.
17. mai-uken er nemlig en klassisk salgstopp for Vinmonopolet, som i gjennomsnitt selger rundt 1,6 millioner liter i uka, ifølge presseansvarlig Jens Nordahl.
– Den første toppen kommer ved påske, den andre ved 17. mai, også kommer den klart største til jul. Sommerferien utgjør også en topp, men her er kurven litt slakere, sier han til ABC Nyheter. I uken før jul blir det solgt rundt 4,7 millioner liter.
Nordahl sier at været er en avgjørende faktor for Vinmonopolets salg.
– Grått og surt vær er bremsende på salget. Er det derimot godt vær med sol og varme, som vi har nå, og som er meldt videre, betyr det gjerne økt salg, sier Nordahl.
Mellom januar og april i år gikk salget ned med fire prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. En lang vinter med kulde, nedbør og annet dårlig vær var trolig årsaken.
– Dette var en uvanlig stor nedgang. Det pleier å være mer jevnt, sier Nordahl.
(©NTB)