Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Aage G. Sivertsen
Artikkel
20 april 2017 12:12
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det står om milliarder. Et nasjonalt deponi for uorganisk farlig avfall skal plasseres enten på Rausand i Romsdalen eller i Brevik. I utgangspunktet var det 12 forskjellige alternativ, men nå har man kommet til finalen. Rausand mot Brevik. Bergmesteren A/S mot NOAH A/S.

NRK laget 29. februar i 2016 en sak på Bjørn Rune Gjelsten og hans selskap.  Tittelen var ”Skittent maktspill om søppeldeponi”.

Her blir Gjelstens selskap NOAH A/S fremstilt i dårlig lys. Anklagene var at Gjelstens selskap drev et rått maktspill. Den tidligere utviklingssjefen i Telemark og tidligere bystyrerepresentant for Arbeiderpartiet, Thor Kamfjord, sa til NRK: ”NOAH forsøkte å bringe meg til taushet, fjerne tilliten til meg eller fjerne meg fra stillingen – de nådde målet sitt, sier Kamfjord”.

Ett år etterpå er kampen om et nasjonalt deponi like giftig. Fremgangsmåten som NOAH bruker derimot endret. I NRK Møre og Romsdal ble det onsdag 19. april laget en sak om NOAHs motstander på Raudsand. Her er det en av Bjørn Rune Gjelstens forretningsvenner, nordmøringen Stig O. Jacobsen som blir intervjuet. Jacobsen bor i Angvika, ikke langt i fra det tiltenkte deponiet. Han sier til NRK at de frykter omdømme for hele regionen.  Han mener også at det er stor fare for lekkasjer i grunnvannet og sier de er redd for eksplosjonsfare. Jacobsen fremstår som initiativtaker til en protestgruppe for at deponiet ikke skal havne på Raudsand. Selv besøker han bedrifter på Nordmøre for å få støttemedlemmer i aksjonsgruppa.

Hvilket spill er dette?

Bjørn Rune Gjelsten og Stig O. Jacobsen har vært venner i mange år. Gjelsten har eierandeler i blant annet Angvik Areal A/S som delvis eies av Stig O. Jacobsen. Tilsammen er Gjelsten og Jacobsen felles medeiere i 14 aksjeselskaper. De har samarbeidet i en rekke prosjekt, blant annet ved utbyggingen av hotellet, Rica Seilet som ble ferdigstilt 11. oktober 2002.

Det synes åpenbart at Stig O. Jacobsen blir brukt i en strategisk plan. Planen er at forretningskamerat Bjørn Rune Gjelstens selskap NOAH skal få bygge avfallsdeponi i Brevik. Hadde det ikke vært slik, ville det ikke vært unaturlig at Jacobsen gikk generelt ut mot avfallsdeponi. Om det blir lagt i Raudsand, Brevik eller hvilken som helst plass i Norge, skulle man tro at faren for giftutslipp og eksplosjoner var like store. Risikoen blir ikke mindre om man fjerner det fra sin egen grend.

Taktikken med å la en profilert forretningsmann samle sammen krefter for å hjelpe sin kamerat er kanskje smart. Tidligere utviklingssjef i Telemark Thor Kamfjord ble kneblet og fjernet fra stillingen. Denne gangen bruker Gjelsten en annen taktikk. Var det noen som nevnte keiserens nye klær?  Det er Miljøverndepartementet som tar den endelige avgjørelsen. 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse