Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Aage G. Sivertsen
Artikkel
21 april 2017 05:57
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Byens historie ser aldri ut til å bli skrevet. Den siste informasjonen vi har om Kristiansunds historie stoppet 29.juni 1942, midt under krigen. Hvorfor har politikerne nektet utgivelse av et nytt bind av byens historie? Kan det være slik at det som skjedde i siste del av krigen, like etter krigen for ikke å snakke om det som har skjedd i perioden 1942- og frem til våre dager, ikke tåler dagens lys?

For rundt 20 år siden skrev undertegnede flere leserinnlegg, ja, jeg besøkte til og med bystyret i 1997 og fortalte hvor viktig det var å få ut et neste bind av byens historie. Men med Asbjørn Jordahl i spissen, så sa han at det var alt for tidlig å komme ut med et nytt bind. 

Her er noen småting vi aldri får vite:

  1. Hva skjedde i siste del av krigen i Kristiansund?
  2. Hvordan oppførte kristiansunderne seg i heksejakten på tyskertøser og nazister like etter krigen?
  3. Hva skjedde med kommunistene i byen i årene etter krigen?
  4. Hvorfor fikk ikke byen hverken distriktshøyskole eller annen høyskole når til og med Volda greide dette?
  5. Hvordan ble byen styrt av Arbeiderpartiet?
  6. Hvordan ble byen styrt når de borgerlige fikk sjansen?
  7. Hvordan fungerte maktapparatet? Var det tette bånd mellom de som styrte byen, media og næringslivet?
  8. Hvilken forhold hadde Kristiansund til sine omliggende kommuner?

Jeg kunne listet ned noen hundre spørsmål til. Inntil det kommer et nytt bind om byens historie dør både folk og fe. I mellomtiden lager KSU.NO en liten historiequiz om Byen ved Storhavet. Følg med. Og kanskje vil det fremkomme historier som egentlig ikke tåler dagens lys. 

 

 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse