Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Terje Holm
Artikkel
01 mai 2017 06:00
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Søndag ettermiddag seilte en staselig gammel dame, MS «Nordstjernen», inn på den lune havna i sjøfartsbyen Kristiansund. Skipper Reidar Berge fra Bergsøya, manøvrerte med stødig hånd inn mot Nordmørskaia, hvor mang en historisk rutebåt har ligget fortøyd fra dampskipsepoken og inn i ferjealderen utover 1950-tallet. Her skal «Nordstjernen» ligge før den drar til Tyskland og henter passasjerer som skal være med til Svalbard - hvor det blir cruiseturer gjennom hele sommersesongen. MS «Nordstjernen» ble overlevert 24. februar 1956 fra Blohm & Voss i Hamburg til Det Bergenske Dampskibsselskab (BDS). Skipet ble fredet av Riksantikvaren i 2012 og er en verdig representant for de klassiske hurtigrutene som ble bygd etter 2. verdenskrig. Reidar Berge er skipper om bord for tredje året på rad. Med sin lange erfaring og et stort hjerte for de historiske skipene, er han er god ambassadør for det gamle hurtigruteskipet.

MS «Nordstjernen» er oppkalt etter en av verdens mest kjente stjerner, Stella Polaris (Nordstjernen), som er kjent for å hjelpe sjøfolk med å navigere mot nord gjennom århundrer. De senere årene er skipet pusset opp til fordums prakt i forbindelse med at hun ble verneverdig og satt inn i trafikk på Svalbard. En rekke av de originale innredningsdetaljer er tatt vare på, blant annet den kunstneriske utsmykking av Paul Rene Gauguin i førsteklasse-salongen, trappen og spisesalen. Den historiske atmosfæren fra 1956 er bevart i både eksteriør og interiør. Om bord er det restaurant, bar, kafé, panoramasalong og bibliotek. Skipet har også trivelige innvendige og utvendige lugarer, de fleste med køyeseng. I alle fellesområder og på lugarene er det gammelt, vakkert treverk.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse