Det har de siste ukene vært storm rundt Kvernberget Flyplass. Etter at en gruppe lærere satte bort bestillingen av en tur til Praha – og fikk avgang fra Molde istedenfor Kristiansund, gikk det fra storm til orkan. Hvor alvorlig er dette?
Asbjørn Jordahl har fått litt fortjent pepper av meg. Men han kan også få ros. Jordahl var en pådriverne for at byen fikk flyplass i 1970 og han var ordfører på samme tid. Dessuten var han sammen med Otto Dyb og William Dall en av de tre som la grunnlaget for at det ble oljevirksomhet her i byen. De dro på oljemesse i Housten i 1970. De dro dit for å lage reklame om Kristiansund. Det var mange år før det første oljefirmaet slo rot i byen. Slikt står det respekt av. Vi ønsker oss nye Dyber, Daller og Jordahler. Vi ønsker oss forretningsmenn med mer enn teft for avkastning. Vi ønsker at byens forretningsmenn har samme holdning til sykehus, flyplass, høyskole og kultur som de har til KBK. Fotballklubben har nemlig rundt 20 ganske store sponsorer som støtter dem med betydelige beløp. Kan ikke de nyrike her i byen tenke enda større – gå sammen slik forretningsdrivende gjør i vår naboby Molde? Der samarbeider de om langt flere saker enn fotballen.
Imbesilt å ikke sjekke mulighetene
De siste dagene og ukene har det vært ekstra stort fokus på Kvernberget. En stor gruppe lærere skulle på tur til Praha og hadde overlatt ansvaret for billettbestillingen til et reisebureau. I kjølvannet av dette har flere påpekt at nå må man for all del ikke bruke konkurrenten i Molde. Mange reagerer på at flyplassene i Ålesund og Molde har langt større passasjerantall. Her er litt av forklaringen:
- Passasjergrunnlaget i Ålesund og Molde er langt større enn i Kristiansund. Tallene for 2016 viste at Vigra hadde cirka tre ganger så mange passasjerer som Kvernberget og Årø det dobbelte. Da holder vi en parentes på helikoptertrafikken i Kristiansund, som utgjorde cirka 20 % av totalt antall reisende fra Kvernberget.
- Kristiansundere som velger å reise fra Molde og Ålesund utgjør cirka 9 %, men siden cirka 4 % av Moldensere og Ålesundere reiser fra Kvernberget, har man et netto tap på cirka 5 %. (Tallene er fra 2015).
- Av omliggende kommuner som kan velge mellom Kvernberget og Årø, så velger de fleste flyreisende Årø. Dette gjelder f.eks. de som bor i Sunndal, Eide og Gjemnes.
- Da Norwegian besluttet å begynne flyvninger fra Molde var det ikke aktuelt å gjøre det samme fra Kristiansund. Årsaken er at passasjergrunnlaget er langt større i Molde.
Disse tallene forklarer hvorfor det er billigere å fly fra Molde og ikke minst hvorfor det er langt flere passasjerer som reiser fra Ålesund og Molde enn fra Kristiansund. Det er kalkulatoren som avgjør hva lederne i flyselskapene tenker. Den opphetede debatten om man må få lov å reise fra Molde eller Årø om det er billigere å fly derfra, blir derfor litt sekundær.
Bortsett fra på ett punkt: Det er imbesilt av de som reiser i store grupper og ikke foreta noen forundersøkelser. Det samme kan man si om Kvernberget Vekst, selskapet som skal påvirke nordmøringene til å fly fra Kristiansund. De må informere byens innbyggere om mulighetene ved gruppereiser. At det denne gangen var en kommunal etat som overlot jobben til et reiseburau, gjør ikke saken noe bedre.
Krifast gjør ikke jobben alene
Det overskyggende faktum er at Kristiansund har alltid satset alt på ett kort. Slik har det vært med sild og klippfisk, slik var det også da ”alle” i byen jobbet på Sterkoder. Og slik er det med oljen. Vi har satset maksimalt på oljen. Bedriftene har hovedkontor i Stavanger, Oslo eller i USA. Pengene flyver ut av byen mye raskere enn de største SAS-maskinene. Hva sitter man igjen med når oljeaktiviteten går nedover? Trafikken på Kvernberget avtar selvsagt mere her enn i andre byer, som ikke har gjort seg så avhengig av offshorenæringen. Når et par eller en liten familie skal reise til Oslo fra Kristiansund, kan man ikke forvente at de betaler rundt 30% mer for flybilletten enn nødvendig. Det er ikke slik at det kan koste hva det koste vil. Fordi flyplassen vil bestå. Men det er ikke noe i veien for å være patriot.
Den gangen Krifast ble åpnet i 1992 tenkte man ikke at man burde laget gode veier mot Sunndal, Surnadal, Oppdal og mot Trondheim. Nei, man trodde jobben var gjort med tunnelen gjennom Freifjorden. Det var den ikke.
Selvransakelsen er at Kristiansund har undervurdert betydningen av å samarbeide med omlandet. Men den siste tiden har man blitt tvunget til å tenke annerledes. Det gjelder også for kommunene som kranser rundt Kristiansund. Ingenting er som før.
Flyplassen er kommet for å bli, men man må hjelpe til litt selv.