Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
03 november 2017 18:30
Del på Facebook
De tre første av i alt 52 norske F-35-flyene lander på Ørland hovedflystasjon. Foto: Ned Alley / NTB scanpix
De tre første av i alt 52 norske F-35-flyene lander på Ørland hovedflystasjon. Foto: Ned Alley / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De tre første nye F-35 kampflyene Norge har kjøpt, landet fredag ettermiddag på Ørland flystasjon.
Flyenes ankomst til Norge er en milepæl i anskaffelsen, som er det største enkeltprosjektet Forsvaret noensinne har gjennomført, ifølge kampflysjef Morten Klever.

− Dette er historisk. Flyenes ankomst viser at vi er i rute med kampflyanskaffelsen. Vi leverer på tid, kostnad og ytelse. I dag er vi både stolte og glade, sier generalmajor Klever.

− Å motta kampflyene i Norge er en viktig milepæl for norsk forsvarsevne, understreker han, og legger til at Forsvaret er innenfor kostnadsrammen og tidsplanen for anskaffelsen.

Forsinket
De tre norske kampflyene tok av fra Fort Worth i den amerikanske delstaten Texas klokken 6.35 norsk tid fredag. Kampflyene landet på Ørland på kysten av Trøndelag klokken 15.57 norsk tid.
Den opprinnelige planen var at de tre flyene skulle lande torsdag ettermiddag, men flygingen ble utsatt i ett drøyt døgn.

Overtakelsesseremonien for flyene holdes fredag 10. november. Da vil blant annet forsvarssjefen og forsvarsministeren være til stede på Ørland.

Etter at de tre første flyene er på plass på norsk jord, er planen at det skal leveres seks fly i året fram til 2024 – tre på våren og tre på høsten.

Seks fly i året
F-16 skal fases ut fra 2019, og samme år overtar F-35 de første operative oppgavene fra dagens norske kampfly. Målet er å utstyre F-35-fly med våpen innen 2019, og da skal flyene være delvis kampklare. Først i 2025 skal de nye kampflyene være fullt ut operative med hele våpenarsenalet.
Anskaffelsen av nye kampfly har pågått i snart ti år, og det har vært bred politisk oppslutning om prosjektet. SV har imidlertid tatt til orde for å anskaffe færre kampfly for å spare noen av milliardene, mens Venstre har foreslått å fastholde bestillingen av de første 28 flyene, men faseforskyve de 18 neste flyene fem år fram i tid.

Forventet kostnad for anskaffelsen, basert på en valutakurs på 8,44, er på 81,3 milliarder 2018-kroner. Levetidskostnadene er beregnet til over 270 milliarder, inkludert anskaffelseskostnadene.

tc57db68En av de amerikanske pilotene som førte de tre første F-35-flyene som landet på Ørland flystasjon, intervjues etter landing . Foto: Ned Alley / NTB scanpix

Fakta om F-35

  • Norge har besluttet å gå til anskaffelse av inntil 52 nye kampfly av typen F-35.
  • Forventet kostnad for anskaffelsen, basert på en valutakurs på 8,44, er på 81,3 milliarder 2018-kroner. Levetidskostnadene er beregnet til over 270 milliarder, inkludert anskaffelseskostnadene.
  • F-35 er et såkalt multirollefly, som vil si at det er bygget for å kunne løse en rekke ulike oppdrag, både alene og sammen med andre.
  • F-35-flyene skal erstatte dagens F-16-fly, som fases ut fra 2019. De kan utføre langt flere oppdrag uten støtte fra andre fly eller bakkestasjoner enn de F-16 kan.
  • Det skal leveres seks fly i året fram til 2025. De første tre landet på Ørland flystasjon fredag 3. november. I tillegg skal sju fly brukes til opplæring i USA.
  • F-35 settes sammen på Lockheed Martins fabrikk i Fort Worth i Texas, USA.
  • Lengde: 15,5 meter
  • Bredde: 10,6 meter
  • Motorens skyvekraft: 40. 000 pund
  • Drivstoffkapasitet: 8,4 tonn
  • Nyttelast: over 8 tonn (over 2,5 tonn i intern våpenlast)
  • Maks hastighet: 1,6 ganger lyden (med interne våpen)
  • (Kilder: Forsvaret, Lockheed Martin, Forsvarsdepartementet)
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse