Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
15 mai 2018 12:58
Del på Facebook
Overlege Mads Gilbert ved Universitetet i Nord-Norge frykter at krisen i luftambulansetjenesten vil forverre seg utover høsten. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Overlege Mads Gilbert ved Universitetet i Nord-Norge frykter at krisen i luftambulansetjenesten vil forverre seg utover høsten. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lege spår verre tider for luftambulansetjenesten

Krisen i luftambulansetjenesten kan forverre seg utover høsten, tror klinikkoverlege Mads Gilbert ved Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN).

Gilbert, som har vært en skarp kritiker av å overlate operatøransvaret for luftambulansetjenesten til det kommersielle selskapet Babcock SAA, var på plass på Stortinget da helseminister Bent Høie (H) redegjorde for saken tirsdag.

– Man fikk en følelse av at ministeren trår vannet og håper dette skal gå over, men det kommer det ikke til å gjøre, sier Gilbert til NTB.

Tvert imot spår han enda tøffere tider utover høsten.

– Lufttransport kommer til å miste piloter jevnt og trutt fram mot juni-juli. Pilotene har tre måneders oppsigelse, og til høsten vil luftambulansetjenesten i praksis stå på bakken, sier Gilbert, som hadde håpet at Høie i stedet for å snakke om anbud ville heise fanen for pasientene.

– Vi skulle ønske at han var den som sa at det overordnede lovverket er loven om pasientenes rett til helsetjenester. Jeg er forundret over at helseministeren brukte såpass mye tid på forretningsjuss og ikke på retten til forsvarlig helsehjelp, sier han.

Høie feilinformerte også Stortinget i sin redegjørelse, hevder UNN-overlegen. Høie nevnte blant annet oppbemanning av AMK-sentralen i Tromsø som et av tiltakene som er iverksatt for å avhjelpe krisen i luftambulansetjenesten.

– Den har ikke skjedd. Det har ikke vært noen oppbemanning der. Den oppbemmaningen vi har hatt på UNN, avsluttet vi i går på grunn av mangel på personell, sier Gilbert.

– Dessuten er det fortsatt slik at de innleide svenske ambulanseflyene ikke kan lande på kortbanenettet i Norge, som en stor del av trafikken med de syke går til og fra, slår han fast.

I tillegg er det 16 piloter færre i anbudet til Babcock enn det Lufttransport hadde i sitt anbud, påpeker han.

Babcock vant anbudet blant annet fordi de var 47 millioner kroner billigere i året enn Lufttransport.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 4 timer siden Demokratiets veivalg
Noen på Sunnmøre har ingen ting imot fortsatt ferge til Aukra, Otrøya og over Romsdalsfjorden. Da har de sikkert heller ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøLogikken som SVV har er at ein startar å bygge den delstrekninga som har lengst byggetid. Og det er?
Terje Sundsbø 17 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSVV har konsekvent hatt som målsetting at hele Fergefri E39 Ålesund-Molde, dvs. både trinn 1 og 2, skal ferdigstilles samtidig. ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasSamferdselspolitikk må bygge på fakta. Du har imidlertid diktet opp egne tall, isteden for å bruke tallene fra KS2-analysen. Flott ...
Arne Almaas 23 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje Sundsbø Jeg ser at i siste klipp jeg la inn, så har ÅDT ganget seg opp. Men uansett så er tallene ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøSVV har vore flink med å sette opp tidsakser mellom oppstart og opning av dei ulike delstrekningane.Du kan starte med ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse