Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
15 mai 2018 12:58
Del på Facebook
Overlege Mads Gilbert ved Universitetet i Nord-Norge frykter at krisen i luftambulansetjenesten vil forverre seg utover høsten. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Overlege Mads Gilbert ved Universitetet i Nord-Norge frykter at krisen i luftambulansetjenesten vil forverre seg utover høsten. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lege spår verre tider for luftambulansetjenesten

Krisen i luftambulansetjenesten kan forverre seg utover høsten, tror klinikkoverlege Mads Gilbert ved Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN).

Gilbert, som har vært en skarp kritiker av å overlate operatøransvaret for luftambulansetjenesten til det kommersielle selskapet Babcock SAA, var på plass på Stortinget da helseminister Bent Høie (H) redegjorde for saken tirsdag.

– Man fikk en følelse av at ministeren trår vannet og håper dette skal gå over, men det kommer det ikke til å gjøre, sier Gilbert til NTB.

Tvert imot spår han enda tøffere tider utover høsten.

– Lufttransport kommer til å miste piloter jevnt og trutt fram mot juni-juli. Pilotene har tre måneders oppsigelse, og til høsten vil luftambulansetjenesten i praksis stå på bakken, sier Gilbert, som hadde håpet at Høie i stedet for å snakke om anbud ville heise fanen for pasientene.

– Vi skulle ønske at han var den som sa at det overordnede lovverket er loven om pasientenes rett til helsetjenester. Jeg er forundret over at helseministeren brukte såpass mye tid på forretningsjuss og ikke på retten til forsvarlig helsehjelp, sier han.

Høie feilinformerte også Stortinget i sin redegjørelse, hevder UNN-overlegen. Høie nevnte blant annet oppbemanning av AMK-sentralen i Tromsø som et av tiltakene som er iverksatt for å avhjelpe krisen i luftambulansetjenesten.

– Den har ikke skjedd. Det har ikke vært noen oppbemanning der. Den oppbemmaningen vi har hatt på UNN, avsluttet vi i går på grunn av mangel på personell, sier Gilbert.

– Dessuten er det fortsatt slik at de innleide svenske ambulanseflyene ikke kan lande på kortbanenettet i Norge, som en stor del av trafikken med de syke går til og fra, slår han fast.

I tillegg er det 16 piloter færre i anbudet til Babcock enn det Lufttransport hadde i sitt anbud, påpeker han.

Babcock vant anbudet blant annet fordi de var 47 millioner kroner billigere i året enn Lufttransport.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse