Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
24 mai 2018 14:59
Del på Facebook
Miljøpartiet De Grønnes Per Espen Stoknes krever flere svar fra olje- og energiminister Terje Søviknes (Frp) omkring åpningen av Barentshavet Sørøst. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Miljøpartiet De Grønnes Per Espen Stoknes krever flere svar fra olje- og energiminister Terje Søviknes (Frp) omkring åpningen av Barentshavet Sørøst. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Olje- og energiminister Terje Søviknes (Frp) må svare på spørsmål fra Stortingets energi- og miljøkomité om Barentshavet Sørøst ble åpnet på feil grunnlag.

Det er klart etter et møte i komiteen torsdag.

– Stortinget gir nå regjeringen og oljeministeren marsjordre til å rette opp i feilene som gjør at vi nå har historisk høye tildelinger av letelisenser i et sårbart område, sier Miljøpartiet De Grønnes (MDG) stortingsrepresentant Per Espen Stoknes.

– I svaret fra Søviknes vil det fremkomme at lønnsomheten i Barentshavet sørøst er langt lavere enn det Stortinget til nå har fått opplyst. Det kan til og med fremkomme at åpningen av Barentshavet Sørøst kommer til å bli et tapsprosjekt for den norske stat og dermed for alle nordmenn, sier han.

Stoknes understreker at svaret fra Søviknes vil avgjøre om partiet fortsatt har tillit til ham.

I fjor ble det avdekket at Oljedirektoratet i konsekvensutredningen feilberegnet prognosene for framtidige inntekter fra Barentshavet Sørøst med over 100 milliarder kroner. Beslutningen om å gi tillatelse til oljeleting i området ble tatt av Stortinget i 2013, da de rødgrønne hadde flertall.

MDG mener imidlertid Søviknes har ansvar for ikke å ha rettet opp i manglene i konsekvensutredningen og sørget for korrekt informasjon til Stortinget.

Det har tidligere vært klart at Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité ikke ville ta opp saken.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse