Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Per Helge Pedersen
Artikkel
09 oktober 2018 09:45
Del på Facebook
Per Helge Pedersen, fast skribent
Per Helge Pedersen, fast skribent
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Meldingen om at Nordmørskafeen i Kristiansund stanser driften etter 66 år, slo ned som en bombe 5. oktober. Nok en viktig kulturinstitusjon er borte. Nordmørskafeen har for mange vært et samlingspunkt helt siden 1952. Dette var et viktig treffsted – ikke minst i forholdet by og land.

Nordmørskafeen var også et viktig sted for nordmørsk matkultur. Her fikk man hverdagsmat av beste kvalitet.

Nå er grytene kalde
For Roar Gimnes (som er tredje generasjons eier) og hans familie er selvsagt dette et sorgens kapitel. Men år for år har omsetningen gått ned. Til slutt var egenkapitalen tapt og da var konkursen i driftsselskapet et faktum. Dette er selvsagt også et stort tap for alle som jobbet på kafeen – og det er stort tap for alle stamgjestene. Dem var det mange av, men det var ikke mange nok.

Vi må bruke lokale bedrifter
Dette er nok et eksempel på hva som skjer når nordmøringene ikke bruker sine lokalt forankrede bedrifter. Vi er ikke flere enn at vi må hegne om det vi har. Etter enhver konkurs eller nedlegging av en lokal institusjonsbedrift er det mange som kommenterer på sosiale medier. Hadde alle lagt inn et besøk. Kjøpt en middag eller kjøpt det man trenger i den lokale butikken, kunne vi fortsatt hatt et mangfold av lokaleide forretninger.

Selvsagt er det viktig at de som driver lokale virksomheter også tilpasser seg nye tider. Det må man gjøre om forretningen skal overleve.

Nå er selvsagt konkurransen brutal, og det er ikke bare enkelt å konkurrere med landsomfattende kjeder og andre billigbutikker. Men dersom alle tenker på at alt skal være så billig som mulig, ja, da er snart alle lokalt eide butikker historie. For Kristiansund og Nordmøre og for vår kultur er det i tilfelle en tragedie.

Nye muligheter kommer
Omleggingen av trafikkmønsteret har selvsagt påvirket driften ved Nordmørskafeen. Den gang ferjene gikk inn på havna, var det naturlig at mange som kom reisende fra nabokommunene  brukte Nordmørskafeen som venterom. Her fikk man god mat, og man hadde en aldeles nydelig utsikt over havna. Utsikten er ubetalelig.

Håpet nå er at noen kan føre den tradisjonsrike virksomheten videre. Snart har vi et Campus på Devoldholmen. Kanskje har vi også et kulturhus, et bibliotek og et levende museum i området. Det betyr mer folk og flere sultne mennesker som ønsker seg god hverdagsmat.

Jeg krysser fingrene for at Nordmørskafeen skal få et nytt liv. Men skal stedet bli bærekraftig, ja da må folk bruke kafeen.

Tusen takk for de gamle driverne. Jeg har hatt mange gode måltider på Nordmørskafeen. Det vet jeg at mange andre også har. 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse