Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
08 oktober 2018 18:13
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Lise Åserud / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Lise Åserud / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Samferdselssatsingen er betydelig i statsbudsjettet for 2019, men forfallet på riksveiene vil likevel øke neste år, mener NAF.

Til sammen har regjeringen satt av 37,1 milliarder kroner til vei i 2019. I løpet av året åpner 104 kilometer motorvei, og samtidig går startskuddet for en rekke andre veiprosjekter.

Til vedlikehold av riksveier er det satt av 5,7 milliarder kroner, noe regjeringen mener vil redusere vedlikeholdsetterslepet på riksveiene med 1,8 milliarder kroner.

I all hovedsak er det imidlertid opprustning av tunneler i tråd med EUs tunneldirektiv vedlikeholdspengene går til. Forfallet på de øvrige veiene vil fortsette, påpeker NAF.

– Dette er for dårlig. Kvaliteten på veiene våre har mye å si for folks hverdagsreiser, og vi vet at folk først og fremst ønsker vedlikehold av de veiene vi har, sier NAF-leder Stig Skjøstad.

Ifølge organisasjonen er behovet for opprusting av veinettet stort. Blant annet mangler det 1.660 kilometer midtrekkverk, og 1.500 kilometer vei er for smal for gul midtstripe, ifølge NAF.

Organisasjonen savner også en bedre kartlegging av hvilke fylkesveier som trenger vedlikehold. Førtiseks prosent av det offentlige veinettet er fylkesveiene, og det er på disse veiene det er flest ulykker med drepte og hardt skadde, ifølge NAFs statistikk.

– Dette er hverdagsveiene, som folk over hele landet bruker til jobb og fritid. Det er dårlig oversikt over hvor stort behovet for opprustning på disse veiene egentlig er, sier Skjøstad.

FAKTA OM VEISATSINGEN I STATSBUDSJETTET FOR 2019:

  • Regjeringen foreslår å bevilge 37,1 milliarder kroner til veiformål i 2019, en økning på 3,2 prosent fra inneværende år.
  • Til sammen skal det åpnes 104 kilometer firefelts motorvei i 2019. E6 Sandvika-Wøyen i Akershus og riksvei 13 Ryfast og Eiganestunnelen er blant de største veiene som åpnes i løpet av året. I tillegg har Nye Veier AS planlagt å åpne E18 Tvedestrand-Arendal og E18 Rugtvedt-Dørdal, samt delstrekningen E6 Kolomoen-Kåterud.
  • Statens vegvesen skal starte opp to nye veiprosjekter: E39 Betna-Vinjeøra-Stormyra i Møre og Romsdal og Trøndelag, og riksvei 5 Kjøsnesfjorden i Sogn og Fjordane.
  • Nye Veier AS skal starte flere prosjekter: E6 Ranheim-Åsen og E6 Kvål-Melhus på strekningen E6 Ulsberg-Melhus i Trøndelag, E39 Kristiansand vest-Lyngdal og alle tre delstrekningene på E6 Moelv-Øyer.
  • Det er også foreslått bevilgninger til forberedende arbeid på E18 Retvet-Vinterbro i Akershus og de to OPS-prosjektene riksvei 555 Sotrasambandet i Hordaland og E10/riksvei 85 Tjeldsund-Gullesfjordbotn-Langvassbukta i Troms og Nordland.
  • 5,7 milliarder kroner er satt av til vedlikehold og fornyingstiltak på riksveier, noe som ifølge Samferdselsdepartementet vil redusere vedlikeholdsetterslepet med 1,8 milliarder.
  • 1,1 milliarder er øremerket fylkesveier. Pengene går hovedsakelig til tunnel-, fjell- og skredsikring og bygging av gang- og sykkelvei langs eksisterende veistrekninger. I tillegg kommer 1,8 milliarder via Kommunal- og moderniseringsdepartementets budsjett.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøEg tar det for gitt at du har lest Klimautvalet sine 9 siderrs rapport om samferdsel. Der står det i ...
Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøJa det er Stortinget sitt privilegium å sette inn tiltak slik at Noreg når sine klimamål. Og det er ikkje ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Hans-Peter KaaresenSamferdsel prioriteres først av alt hos fylkespolitikerne – gratis ferge før skoler. Uten Møreaksen må fylket fortsatt drifte 2 ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrMiljøvennlig mobilitet betyr tilrettelegging for elbiler i distriktene – hvor offentlige transportmidler aldri kan bli et tilfredsstillende alternativ, verken økonomisk ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDet er Stortinget sitt privilegium å prioritere, herunder også hvordan de vil forsøke å nå klimamål. Slik som å redusere ...
Hans-Peter Kaaresen 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse