Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
22 oktober 2018 13:09
Del på Facebook
Hurtigruteskipet MS Nordkapp på havna i Kristiansund. Hurtigruten bekrefter nå at de ikke kommer til å bruke skipstunnelen ved Stad i Sogn og Fjordane dersom den blir bygget Foto: Steinar Melby
Hurtigruteskipet MS Nordkapp på havna i Kristiansund. Hurtigruten bekrefter nå at de ikke kommer til å bruke skipstunnelen ved Stad i Sogn og Fjordane dersom den blir bygget Foto: Steinar Melby
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dersom skipstunnelen ved Stad blir en realitet, kommer Hurtigruten ikke til å bruke den med sine skip.

– Målet med en skipstunnel ved Stad skal være å redusere reisetid, forurensning og faren for ulykker. For Hurtigrutens del vil det å bruke tunnelen kort sagt føre til det stikk motsatte. Derfor har vi besluttet at vi ikke kommer til å bruke tunnelen dersom den blir realisert, sier kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten.

Fram til nå har selskapet holdt spørsmålet åpent, men etter at prosjektet bak tunnelen ba Hurtigruten om en vurdering, har selskapet i et brev kommet med sine synspunkter. Brevet ble sendt til prosjektledelsen, Samferdselsdepartementet og Kystverket i forrige uke.

Flere årsaker
Hurtigruten peker på at det er flere årsaker til at de ikke vil benytte seg av den planlagte skipstunnelen, blant annet vanskelige seilingsforhold i begge ender av tunnelen, økt forurensing, faren for ulykker og endrede rutetider.

Selskapet viser også til at de har passert Stad 12.000 ganger de siste 15 årene uten problemer og at strekningen derfor ikke er spesielt utfordrende.

– Mindre enn en håndfull ganger i året vurderer vi at værforholdene er så ille at vi ikke kan passere Stad, sier Ege.

– Ingen turistattraksjon
Hurtigruten tror heller ikke at tunnelen i seg selv kan markedsføres som en turistattraksjon.

– Med mindre vi endrer rutetidene drastisk, vil vi passere tunnelen grytidlig om morgenen, og det vil bli en opplevelse for noen få interesserte som dropper nattesøvnen. For våre gjester vil det å passere Stad på åpent hav fremstå som en større attraksjon og et punkt gjestene kan sette på skrytelisten fra den unike norskekysten, sier han.

Den planlagte skipstunnelen ved Stad i Sogn og Fjordane vil bli verdens første dersom den blir bygd. Prosjektet er beregnet å koste 2,7 milliarder kroner.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 18 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmål du får. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?Representerer du virkelig Naturvernforbundet?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse