Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Stig Anders Ohrvik
Artikkel
14 november 2018 22:00
Del på Facebook
Stig Anders Ohrvik, fast spaltist.
Stig Anders Ohrvik, fast spaltist.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Frank Sve er bekymret, og advarer om at fylket kan ryke dersom Nordøyvegen ikke blir bygget. Advarselen er velbegrunnet. Lojaliteten til fylkeskommunen som forvaltningsenhet forutsetter at innbyggerne ser seg tjent med fylkeskommunens tjenestetilbud til innbyggerne; at fylkeskommunen på vegne av innbyggerne forvalter ressursene slik at innbyggerne ser seg tjent med det. 

Men advarselen er et tveegget sverd, og det på to måter:

For det første er det ikke sikkert at trusselen om at fylket opphører å eksistere oppleves som en reell trussel av alle. Det er veldig mange innbyggere både sør og nord i fylket som gjerne ser at fylket ryker. For min egen del ser jeg helst at fylket består, men selvfølgelig under forutsetning av at de kommunene som ønsker det må få lov til å gå ut av fylket.

For det andre er det mange ulike oppgaver fylkeskommunen skal ta seg av. Det kan være at mange innbyggere vil prioritere andre oppgaver enn bruer og tunneler. Nå har jeg selv mange års egenerfaring med ferge, så jeg har stor forståelse for at det å bli fergefri er et høythengende mål for dem det gjelder. Men selv om innbyggerne i Sandøy og Haram gjerne vil ha Nordøyvegen og innbyggerne i Sunndal og Surnadal gjerne vil ha Todalsfjordprosjektet, så er det altså ganske mange innbyggere i Møre og Romsdal som ikke blir direkte berørt av disse to prosjektene. Alle innbyggerne i fylket blir derimot grundig berørt dersom fylkeskommunens økonomi, som allerede i utgangspunktet er nokså bunnskrapet, blir ytterligere svekket av store og dyre fjordkryssingsprosjekt i begge endene av fylket. Hvordan går det med lojaliteten til fylket når videregående skoler blir lagt ned? Hvordan går det med lojaliteten til fylket når klasser blir slått sammen og linjer blir lagt ned? Hvordan går det med lojaliteten til fylket når buss-, ferge- og hurtigbåtruter blir dyrere og samtidig får dårligere frekvens? Hvordan går det med lojaliteten til fylket når etterslepet på fylkesvegnettet blir større og vegstandarden blir dårligere? Jeg kan gjerne fortsette å gi eksempler fra alle fylkeskommunens ansvarsområder, men jeg går ut fra at poenget allerede er tydelig. 

Jeg er for gode samferdselsløsninger. Jeg er for fergeavløsningsprosjekt. Og i motsetning til mange andre tror jeg at det som er bra for ett område i fylket er bra også for resten av fylket. Jeg tror ikke det er riktig å satse alt på ett sted, jeg mener tvert imot at det er fornuftig å sørge for at også utkantene blir tilgodesett med midler fra storsamfunnet.

Men det går en smertegrense et sted.

Går smertegrensen ved Nordøyvegen? går den ved Todalsfjordprosjektet? Jeg er ikke sikker. Men en ting er jeg helt sikker på. Det er flere faktorer enn Nordøyvegen som bestemmer om fylket ryker.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse