Annonse
Stig Anders Ohrvik
Artikkel
Stig Anders Ohrvik
14 november 2018 22:00
Del på Facebook
Stig Anders Ohrvik, fast spaltist.
Stig Anders Ohrvik, fast spaltist.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Frank Sve er bekymret, og advarer om at fylket kan ryke dersom Nordøyvegen ikke blir bygget. Advarselen er velbegrunnet. Lojaliteten til fylkeskommunen som forvaltningsenhet forutsetter at innbyggerne ser seg tjent med fylkeskommunens tjenestetilbud til innbyggerne; at fylkeskommunen på vegne av innbyggerne forvalter ressursene slik at innbyggerne ser seg tjent med det. 

Men advarselen er et tveegget sverd, og det på to måter:

For det første er det ikke sikkert at trusselen om at fylket opphører å eksistere oppleves som en reell trussel av alle. Det er veldig mange innbyggere både sør og nord i fylket som gjerne ser at fylket ryker. For min egen del ser jeg helst at fylket består, men selvfølgelig under forutsetning av at de kommunene som ønsker det må få lov til å gå ut av fylket.

For det andre er det mange ulike oppgaver fylkeskommunen skal ta seg av. Det kan være at mange innbyggere vil prioritere andre oppgaver enn bruer og tunneler. Nå har jeg selv mange års egenerfaring med ferge, så jeg har stor forståelse for at det å bli fergefri er et høythengende mål for dem det gjelder. Men selv om innbyggerne i Sandøy og Haram gjerne vil ha Nordøyvegen og innbyggerne i Sunndal og Surnadal gjerne vil ha Todalsfjordprosjektet, så er det altså ganske mange innbyggere i Møre og Romsdal som ikke blir direkte berørt av disse to prosjektene. Alle innbyggerne i fylket blir derimot grundig berørt dersom fylkeskommunens økonomi, som allerede i utgangspunktet er nokså bunnskrapet, blir ytterligere svekket av store og dyre fjordkryssingsprosjekt i begge endene av fylket. Hvordan går det med lojaliteten til fylket når videregående skoler blir lagt ned? Hvordan går det med lojaliteten til fylket når klasser blir slått sammen og linjer blir lagt ned? Hvordan går det med lojaliteten til fylket når buss-, ferge- og hurtigbåtruter blir dyrere og samtidig får dårligere frekvens? Hvordan går det med lojaliteten til fylket når etterslepet på fylkesvegnettet blir større og vegstandarden blir dårligere? Jeg kan gjerne fortsette å gi eksempler fra alle fylkeskommunens ansvarsområder, men jeg går ut fra at poenget allerede er tydelig. 

Jeg er for gode samferdselsløsninger. Jeg er for fergeavløsningsprosjekt. Og i motsetning til mange andre tror jeg at det som er bra for ett område i fylket er bra også for resten av fylket. Jeg tror ikke det er riktig å satse alt på ett sted, jeg mener tvert imot at det er fornuftig å sørge for at også utkantene blir tilgodesett med midler fra storsamfunnet.

Men det går en smertegrense et sted.

Går smertegrensen ved Nordøyvegen? går den ved Todalsfjordprosjektet? Jeg er ikke sikker. Men en ting er jeg helt sikker på. Det er flere faktorer enn Nordøyvegen som bestemmer om fylket ryker.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 16 timer siden Demokratiets veivalg
Noen på Sunnmøre har ingen ting imot fortsatt ferge til Aukra, Otrøya og over Romsdalsfjorden. Da har de sikkert heller ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøLogikken som SVV har er at ein startar å bygge den delstrekninga som har lengst byggetid. Og det er?
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSVV har konsekvent hatt som målsetting at hele Fergefri E39 Ålesund-Molde, dvs. både trinn 1 og 2, skal ferdigstilles samtidig. ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasSamferdselspolitikk må bygge på fakta. Du har imidlertid diktet opp egne tall, isteden for å bruke tallene fra KS2-analysen. Flott ...
Arne Almaas 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje Sundsbø Jeg ser at i siste klipp jeg la inn, så har ÅDT ganget seg opp. Men uansett så er tallene ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøSVV har vore flink med å sette opp tidsakser mellom oppstart og opning av dei ulike delstrekningane.Du kan starte med ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse