Annonse
NTB
Artikkel
NTB
20 november 2018 11:05
Del på Facebook
Arkivbilde - springflo i Kristiansund. Foto: Steinar Melby / NettStudio
Arkivbilde - springflo i Kristiansund. Foto: Steinar Melby / NettStudio
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Framtidens havnivåendringer skal bli lettere å se med Kartverkets nye verktøy. Det kan spare kommunene for store kostnader.

I løpet av dette århundret kan havnivået i Norge ha steget med en halv meter. Områder som ligger lavt og nær havet, vil derfor bli mer utsatt for stormflo i framtiden. Det kan få konsekvenser for bygninger, annen infrastruktur, landskap og natur i vannkanten.

Med bakgrunn i FNs klimapanel sine fremskrivninger har forskere ved Statens kartverk utviklet en løsning som gjør det mulig å visualisere konsekvensene av framtidens stormfloer og havnivåendringer.

Kartverkets nye verktøy har forskerne lagt inn detaljert informasjon om stormfloenes påvirkning i terrenget. Kartet gir statistikk over bygninger, arealer og oversikt over veier som er utsatt for oversvømmelse fra havet.

– Når man zoomer inn på hytta si og ser hvordan en stormflo kan se ut i 2090, blir det enklere å ta innover seg hva konsekvensene faktisk vil være, sier forsker Kristian Breili i Kartverket til NRK.

Kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland (H) mener verktøyet vil bli viktig i både kommunal og privat planlegging i framtiden. Hun mener det nye kartet vil være spesielt viktig for kommuner og mindre virksomheter, samt for privatpersoner, som ikke har ressurser til å gjøre egne analyser.

– Vi vet at det blir både mildere og våtere vær. I Norge bor 75 prosent av befolkningen langs kysten. Vi er en kystnasjon og trenger derfor et slikt verktøy, sier Mæland.

Kun halvparten av norske kommuner har per i dag kartlagt hvor sårbare de er for stormflo. Tiltaket kan derfor gi store samfunnsøkonomiske besparelser gjennom bedre planlegging i fremtiden.

(©NTB)

tb9c57b0

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse