Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
10 desember 2018 19:51
Del på Facebook
NRK på Marienlyst må spare på grunn av lavere lisensinntekter. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
NRK på Marienlyst må spare på grunn av lavere lisensinntekter. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det går mot en kuttrunde i NRK neste år som følge av lavere lisensinntekter. Statskanalen må spare inntil 130 millioner kroner, ifølge økonomidirektøren.

Regjeringen foreslo en økning i NRK-lisensen på 61 kroner i neste års statsbudsjett, noe som er 14 kroner mindre enn NRK ba om. Det fører til en ny kuttrunde på Marienlyst, bekrefter NRKs økonomidirektør Andreas Norvik overfor Medier24.

– Slik budsjettforslaget til styret ser ut nå, så må vi effektivisere og rasjonalisere opp mot 130 millioner kroner neste år for å oppnå budsjettbalanse, sier han.

Noe av bakgrunnen for kuttvarselet er at NRK opplever en kraftig prisvekst for sportsrettigheter og innhold generelt. En innsparing på 130 millioner kroner tilsvarer ifølge Medier24 mellom 50 og 70 årsverk.

Hvert år slutter mellom 150 og 200 personer i NRK, noe som gjør at økonomidirektøren mener de skal klare innsparingene ved å redusere inntaket av nye ansatte, noe de har gjort hvert år siden 2014.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse