Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
11 desember 2018 11:07
Del på Facebook
Fremskrittspartiet vil innføre moms på elbiler og bruke pengene på lavere bomtakster. Illustrasjonsfoto: Lise Åserud / NTB scanpix
Fremskrittspartiet vil innføre moms på elbiler og bruke pengene på lavere bomtakster. Illustrasjonsfoto: Lise Åserud / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fremskrittspartiet vil innføre moms på elbiler og bruke pengene på lavere bomtakster.

På vei til klimatoppmøtet i Katowice i Polen varsler partiets miljø- og klimapolitiske talsmann Gisle Meininger Saudland at momsfritaket helst bør fjernes snarest mulig og i alle fall etter 2021, skriver Dagbladet.

– Da kan vi endelig få til vårt valgkampløfte om å redusere bompengetakstene, sier Saudland.

Frp-representanten mener momsfritaket etter hvert fremstår som urimelig og dårlig begrunnet. Han viser til at antallet elbiler har økt kraftig de senere årene og at det nå er flere enn 180.000 slike biler på norske veier.

– Bare i år vil elbilene være subsidiert med hele 5,6 milliarder kroner gjennom momsfritaket. Fjerner vi dette, bør pengene øremerkes veiutbygging og andre tiltak som kommer bilistene til gode, sier Saudland.

– Helt idiotisk
I regjeringsplattformen fra Jeløya står det at elbilfordelene skal videreføres ut stortingsperioden – men når Høyre, Frp og Venstre på nyåret skal forhandle med KrF om en ny plattform, kan det bli endringer.

Unge Venstre-leder Sondre Hansmark har ingenting til overs for kravet fra Fremskrittspartiet.

– Helt idiotisk. Vi står midt oppe i en elbilrevolusjon. I september var halvparten av nybilsalget elbiler. Dette kommer ikke av seg selv. Elbilfordelene må bevares, og det må bli dyrere å kjøre, sier han.

– Hårreisende
Miljøpartiet De Grønnes nasjonale talsperson Arild Hermstad mener det er hårreisende at Frp gir elbiler skylden for bompengekostnadene de selv påfører norske bilister gjennom stadig større motorveiprosjekter.

– Regjeringen har satt seg mål om kun utslippsfrie biler i 2025. Da må man følge opp med å gjøre diesel og bensinbiler dyrere så det lønner seg å velge elbil, sier han i en kommentar til NTB.

Han viser til at avgiftene i dag i stor grad er rettet inn mot å premiere det han kaller «lavutslippsfossilbiler».

– Samtidig som Venstre forsøker å spisse sin miljøprofil inn mot regjeringsforhandlingene, kontrer Frp med å rulle tilbake den største suksesshistorien vi har på klimapolitikk i Norge. Dette viser hvor sjanseløse Venstre er til å få gjennomslag for en offensiv klimapolitikk med å holde Frp i regjering, sier Hermstad.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse