Annonse
NTB
Artikkel
NTB
01 februar 2019 11:09
Del på Facebook
Regjeringen har som mål at alle bilferger innen 2025 skal gå på strøm, og flere fergerederier er på god vei til å nå målet. Illustrasjonsfoto: Halvard Alvik, NTB scanpix
Regjeringen har som mål at alle bilferger innen 2025 skal gå på strøm, og flere fergerederier er på god vei til å nå målet. Illustrasjonsfoto: Halvard Alvik, NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen ønsker slutt på dieselstank og støyende ferger. Innen 2025 skal alle bilferger gå på strøm, og flere fergerederier er på god vei til å nå målet.

Før påske skal regjeringen legge fram en handlingsplan for grønn skipsfart, der også ferger og skyssbåter blir nevnt.

– Det er en målsetting å elektrifisere hele fergesektoren innen 2025, sier statssekretær Atle Hamar (V) i Klima- og miljødepartementet til NRK.

Totalt er det 130 fergesamband i Norge, med til sammen rundt 200 ferger, ifølge NRK.

– Vår oversikt viser at innen utgangen av 2021 vil over 70 ferger ha batteri installert, sier avdelingsdirektør Edvard Sandvik i Vegdirektoratet.

De store rederiene satser nå milliarder av kroner for å gjøre sine ferger mer miljøvennlige.

Fjord1 har åtte hybridferger i dag, hvorav to er helelektriske.

– I løpet av en toårsperiode skal vi ha til sammen 32 elferjer i drift. 27 av disse blir nybygde ferjer og fem ombygde, sier driftsdirektør André Høyset i Fjord 1.

Også Norled investerer i nye ferger. I 2015 sjøsatte de verdens første helelektrisk ferge, MF Ampere, og nå har de åtte elektriske ferger. i tillegg kommer det 18 nye batteriferger til i løpet av årene som kommer.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 4 timer siden Demokratiets veivalg
Noen på Sunnmøre har ingen ting imot fortsatt ferge til Aukra, Otrøya og over Romsdalsfjorden. Da har de sikkert heller ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøLogikken som SVV har er at ein startar å bygge den delstrekninga som har lengst byggetid. Og det er?
Terje Sundsbø 18 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSVV har konsekvent hatt som målsetting at hele Fergefri E39 Ålesund-Molde, dvs. både trinn 1 og 2, skal ferdigstilles samtidig. ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasSamferdselspolitikk må bygge på fakta. Du har imidlertid diktet opp egne tall, isteden for å bruke tallene fra KS2-analysen. Flott ...
Arne Almaas 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje Sundsbø Jeg ser at i siste klipp jeg la inn, så har ÅDT ganget seg opp. Men uansett så er tallene ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøSVV har vore flink med å sette opp tidsakser mellom oppstart og opning av dei ulike delstrekningane.Du kan starte med ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse