Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Steinar Melby
Artikkel
18 april 2019 08:01
Del på Facebook
Tore O. Sandvik, fylkesordfører i Trøndelag. Foto: Arbeiderpartiet.
Tore O. Sandvik, fylkesordfører i Trøndelag. Foto: Arbeiderpartiet.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jeg ønsker alle nordmøringer ei riktig god påske.

Dere er alltid velkommen til Trøndelag.

God påske!

Mvh
Tore O. Sandvik
Fylkesordfører i Trøndelag

Mer om Tore O. Sandvik

Tore Onshuus Sandvik (født 31. august 1969 i Trondheim) er en norsk politiker (Ap) som har sittet som fylkesordfører i Trøndelag siden 2018. Han var også den siste fylkesordføreren i Sør-Trøndelag, før de to Trøndelagsfylkene ble sammenslått.

Sandvik er oppvokst på Kolstad i Trondheim. Etter avgangseksamen ved Heimdal videregående skole i 1988 studerte han ved NTNU 1988–1992. Han var strategidirektør i IT-selskapet Extend AS i Trondheim 2002–2003.

Sandvik meldte seg inn i AUF i 1987, og ble valgt til leder i AUF i Sør-Trøndelag i 1990.[2] Deretter var han ungdomssekretær i LO i Sør-Trøndelag 1995–2000 og visepresident i ungdomsorganisasjonen til Den europeiske faglige samorganisasjon. Sandvik var statssekretær i Nærings- og handelsdepartementet 2000–2001.

Han har vært medlem av Sør-Trøndelag fylkesting og fylkesutvalg siden 1999 og fylkesordfører siden 2003. Ved valgene i 2007, 2011 og 2015 har Arbeiderpartiets oppslutning ligget på rundt 40 % av stemmene i fylket.

Som fylkesordfører har Sandvik særlig vært opptatt av regional næringspolitikk, og var blant initiativtagerne til et næringspolitisk regionssamarbeid med Kina og det bedriftsrettede programmet «Innflagging Trøndelag». Han har også arbeidet med å styrke samarbeidet mellom myndighetene og NTNU, SINTEF og næringsliv i Trøndelag. Han er tilhenger av å slå sammen Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag og Nordmøre til én administrativ region. Han er valgt til første fylkesordfører i det sammenslåtte Trøndelag.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse