Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
11 mai 2019 20:17
Del på Facebook
Helsepartiet ønsker å styrket lokalsykehusene, spesielt de fem sykehusene i Innlandet, sykehuset i Kristiansund, Helgelandssykehuset, Finnmarkssykehusene og ambulansebåten i Harstad som alle er sterkt truet, heter det i en resolusjon fra landsmøtet som holdes i Oslo i helgen. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Helsepartiet ønsker å styrket lokalsykehusene, spesielt de fem sykehusene i Innlandet, sykehuset i Kristiansund, Helgelandssykehuset, Finnmarkssykehusene og ambulansebåten i Harstad som alle er sterkt truet, heter det i en resolusjon fra landsmøtet som holdes i Oslo i helgen. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Helsepartiets landsmøte stilte seg lørdag bak forslaget om å verne og styrke lokalsykehusene i Norge.

Det gjelder spesielt de fem sykehusene i Innlandet, sykehuset i Kristiansund, Helgelandssykehuset, Finnmarkssykehusene og ambulansebåten i Harstad som alle er sterkt truet, heter det i en resolusjon fra landsmøtet som holdes i Oslo i helgen.

Blant de mange resolusjonene det unge partiet fattet, er bevaring og styrking av de fire eksisterende sykehusene i Møre og Romsdal. Partiet går inn for å skrinlegge planen om nytt sykehus på Hjelset og iverksette tiltak for sikring av utdanning og bemanning av alle sykehusene.

Videre vil partiet skrinlegge planene om et nytt sykehus ved Mjøsbrua. Helsepartiet mener at sykehus primært bør ligge der folk bor, både når det gjelder ansatte og pasienter. Partiet vil blant annet heller bevare og utvikle lokalsykehusene på Lillehammer, Gjøvik, Hamar, Elverum og Tynset.

Videre reagerer partiet på at ambulansebåten Alten i Harstad skal legges ned. Det vises til at dette er en svekkelse av et allerede sårbart helsetilbud til befolkningen i nord.

Åtte ambulansebåter er blitt lagt ned siden 2015. På samme tid har antallet båtoppdrag økt med 395 tilfeller, påpeker partiet.

– Dette handler ikke om kvalitet eller helsetrygghet, dette handler utelukkende om at helsemyndighetene prioriterer foretakets økonomi fremfor folks helsebehov, heter det i en uttalelse fra landsmøtet i Helsepartiet som ble dannet i 2016.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse