Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
22 mai 2019 09:56
Del på Facebook
I dag er det flere kommuner og byer som arrangerer fellesfyrverkeri. Nesten alle av de spurte som ønsker et forbud, er redd for personskader. Mange frykter også brann og stress og skader på dyr. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
I dag er det flere kommuner og byer som arrangerer fellesfyrverkeri. Nesten alle av de spurte som ønsker et forbud, er redd for personskader. Mange frykter også brann og stress og skader på dyr. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nordmenn vil ha forbud eller strengere regler for privat bruk av fyrverkeri. Vi er bekymret både for brann og personskader.

64 prosent av de spurte ønsker større begrensninger i bruk av fyrverkeri for private. 48 prosent er positive til et fyrverkeriforbud for private, viser en fersk undersøkelse utført av Epinion for Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.

Forslaget om å videreføre tradisjonen med et felles fyrverkeri får stor støtte blant de spurte.

I dag er det flere kommuner og byer som arrangerer fellesfyrverkeri. Nesten alle av dem som ønsker et forbud, er redd for personskader. Mange frykter også brann og stress og skader på dyr.

Ti år med pinneforbud

Politi og eksperter innen brann, fyrverkeri, helse, dyrevern og miljø samles onsdag til en konferanse om privat bruk av fyrverkeri. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap er arrangør.

– Til tross for at privat bruk av fyrverkeri allerede er strengt regulert, er det hvert år alvorlige personskader og skader på bygg. Det er naturlig at vi som fagmyndighet på samfunnssikkerhet reiser spørsmålet om ytterligere tiltak og innstramninger bør vurderes, sier direktør Cecilie Daae i DSB

Etter ti år med pinnerakkettforbud er det naturlig å gjøre opp status. Målet er å få svar på om Norge bør innføre et forbud eller ikke.

Etterlyser totalforbud

Forbudet mot oppskyting av raketter med styrepinne som ble innført i 2008, har fått ned skadetallene

Under nyttårsfeiringen i år fikk til sammen 16 personer øyeskader. Det var riktignok en ganske stor økning sammenlignet med de siste årene, trolig på grunn av vindforholdene. Overlege Nils Bull ved Øyeavdelingen på Haukeland universitetssjukehus, som holder oversikten over øyeskader på grunn av fyrverkeribruk, har lenge etterlyst et totalforbud mot private nyttårsraketter.

Han mener at eneste løsning for å få en ende på denne typen skader, er et totalforbud mot private nyttårsraketter.

– Et slikt forbud vil slettes ikke bety at det ikke vil bli nyttårsraketter på nyttårsaften. Men isteden vil dette i så fall bli utført av sertifiserte pyroteknikere, sa øyelegen til NTB første nyttårsdag i år.

Han pekte på kartlegginger som viser at land med forbud har 87 prosent mindre skadetall enn land uten forbud.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse