Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
NTB
Artikkel
NTB
03 juli 2019 17:56
Del på Facebook
Det svensk-britiske selskapet Babcock overtok driften av ambulanseflyene 1. juli. Flere av flyene kan ikke lande eller lette fra flere av flyplassene. Illustrasjonsfoto: BSAA / John Trygve Tollefsen / NTB scanpix
Det svensk-britiske selskapet Babcock overtok driften av ambulanseflyene 1. juli. Flere av flyene kan ikke lande eller lette fra flere av flyplassene. Illustrasjonsfoto: BSAA / John Trygve Tollefsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flere av ambulanseflyene som driftes av selskapet Babcock, kan ikke lande eller lette fra flyplasser med kort rullebane.

Det har så langt ikke blitt informert om hvilke fly det dreier seg om. Men en oversikt fra flyoperasjonsbasen ved Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN), viser at de fleste flyene ikke kan lande eller lette fra mindre flyplasser, skriver NRK.

Flyplassene dette gjelder, er Hammerfest, Sørkjosen, Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Berlevåg, Honningsvåg og Mehamn.

Babcock overtok natt til mandag ambulanseflytjenesten i Norge. Helseforetaket Luftambulansetjenesten HF opplyser at Babcock onsdag kveld har fire ambulansefly for kortbane i beredskap, tre fly i Nord-Norge og ett fly i Sør-Norge. Etter klokka 21 er to fly i nord og ett i sør i beredskap.

– Kapasiteten vurderes å være tilfredsstillende på landsbasis, men fortsatt begrenset på kortbanenettet i Nord-Norge, heter det i Luftambulansetjenesten HF sin siste oppdatering klokka 16.

– Krevende

Situasjonen skyldes ifølge NRK at de fleste flyene som er egnet til å lande på kortbanenettet, er benyttet til opptrening av personell. Selskapets ekstrafly kan ikke lande på kortbaneflyplasser.

Så langt har ikke fylkeslegen registrert tilfeller hvor pasienter ikke har fått det tilbudet de har krav på, men Luftambulansetjenesten erkjenner overfor NRK at tilbudet ikke har vært slik det burde.

Til NTB medgir mediekontakt Roger Solheim i Babcock at situasjonen er krevende.

– Det er en krevende situasjon. Det er fordi vi både skal trene nye piloter og opprettholde beredskapen på samme tid. Men det er viktig å understreke at alle piloter som flyr trening, skal ha med flysykepleier slik at flyene kan ta oppdrag med pasienter, sier Solheim.

annonse

Han mener situasjonen vil bedre seg etter hvert som flere og flere piloter får såkalt utsjekk og går i normal beredskap igjen. Videre understreker han at selskapet har mange fly tilgjengelig til en hver tid, og som kan benyttes selv om de også brukes til opptrening

Reagerer

En som ikke er fornøyd med situasjonen, er Senterpartiets Sandra Borch. Hun raser mot tjenesten.

– Når en rekke av flyene som er operative, ikke kan lande på flertallet av flyplassene, er dette i ferd med å bli en katastrofe. Nok en gang ser vi at beredskapen svekkes. Nå må helseministeren på banen og ordne opp i dette, sier hun.

Situasjonen bekymrer også helsepolitisk talsperson Ingvild Kjerkol i Arbeiderpartiet.

– Vår bekymring for at det nye selskapet ikke skulle være klare til å ta over driften, har blitt avvist, og vi har fått gjentatte forsikringer om at overgangen skulle gå fint. Det vi hører nå, er totalt uakseptabelt og viser at det har vært god grunn til å advare, sier Kjerkol til NTB.

Bekymret

Ordfører Stine Akselsen i Lebesby kommune er bekymret for pasienter i Finnmark, og sier til iFinnmark at både regjeringen og myndighetene lovte at beredskapen skulle være på plass også under overgangsfasen.

– Når man har så mange fly som er operative, men ikke kan lande på så mange flyplasser så er det ikke en god nok tjeneste.

Hun understreker samtidig at personer som bor i blant annet Kjøllefjord og Mehamn har lengst vei til sykehus. Om de ikke kan bruke ambulansefly, vil det innebære flere timer i bil fordi det er 34 mil til Kirkenes og 36 mil til Hammerfest.

(©NTB)

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 30 minutter siden Verden består av mer enn lastebiler fra Sunnmøre
@Espen HeitmannFaktisk tar du feil – bare en liten del av trafikken som krysser Romsdalsfjorden skal videre, kun 25% krysser også ...
@Terje SundsbøDet er bare en liten ting, du legger til grunn at det er 14 minutter kortere kjøretid mellom Ålesund og ...
@Rolf Erik PedersenMener du virkelig at Norconsult ikke har utredet Romsdalsaksen? Fikk du ikke med deg «skandaleoppslaget» i TK om at Statens ...
Rolf Erik Pedersen 8 timer siden Verden består av mer enn lastebiler fra Sunnmøre
@Terje SundsbøDu snakker så pent om fakta, Sundsbø. Men klarer du å etterleve dette selv? Den økonomiske belastingen er mye mindre en ...
@Anne Mari SandshamnDe som ser dette fra begge sider har konkludert med at Møreaksen er best. Også Nye Veier AS har skrotet ...
@Rolf Erik PedersenRyfast-tunnelene har vært en stor suksess, og motstanderne har stilnet. Som ved alle de andre undersjøiske fergeavløsningsprosjektene.Det er ikke Statens ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte