Annonse
NTB
Artikkel
NTB
03 juli 2019 17:56
Del på Facebook
Det svensk-britiske selskapet Babcock overtok driften av ambulanseflyene 1. juli. Flere av flyene kan ikke lande eller lette fra flere av flyplassene. Illustrasjonsfoto: BSAA / John Trygve Tollefsen / NTB scanpix
Det svensk-britiske selskapet Babcock overtok driften av ambulanseflyene 1. juli. Flere av flyene kan ikke lande eller lette fra flere av flyplassene. Illustrasjonsfoto: BSAA / John Trygve Tollefsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flere av ambulanseflyene som driftes av selskapet Babcock, kan ikke lande eller lette fra flyplasser med kort rullebane.

Det har så langt ikke blitt informert om hvilke fly det dreier seg om. Men en oversikt fra flyoperasjonsbasen ved Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN), viser at de fleste flyene ikke kan lande eller lette fra mindre flyplasser, skriver NRK.

Flyplassene dette gjelder, er Hammerfest, Sørkjosen, Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Berlevåg, Honningsvåg og Mehamn.

Babcock overtok natt til mandag ambulanseflytjenesten i Norge. Helseforetaket Luftambulansetjenesten HF opplyser at Babcock onsdag kveld har fire ambulansefly for kortbane i beredskap, tre fly i Nord-Norge og ett fly i Sør-Norge. Etter klokka 21 er to fly i nord og ett i sør i beredskap.

– Kapasiteten vurderes å være tilfredsstillende på landsbasis, men fortsatt begrenset på kortbanenettet i Nord-Norge, heter det i Luftambulansetjenesten HF sin siste oppdatering klokka 16.

– Krevende

Situasjonen skyldes ifølge NRK at de fleste flyene som er egnet til å lande på kortbanenettet, er benyttet til opptrening av personell. Selskapets ekstrafly kan ikke lande på kortbaneflyplasser.

Så langt har ikke fylkeslegen registrert tilfeller hvor pasienter ikke har fått det tilbudet de har krav på, men Luftambulansetjenesten erkjenner overfor NRK at tilbudet ikke har vært slik det burde.

Til NTB medgir mediekontakt Roger Solheim i Babcock at situasjonen er krevende.

– Det er en krevende situasjon. Det er fordi vi både skal trene nye piloter og opprettholde beredskapen på samme tid. Men det er viktig å understreke at alle piloter som flyr trening, skal ha med flysykepleier slik at flyene kan ta oppdrag med pasienter, sier Solheim.

Han mener situasjonen vil bedre seg etter hvert som flere og flere piloter får såkalt utsjekk og går i normal beredskap igjen. Videre understreker han at selskapet har mange fly tilgjengelig til en hver tid, og som kan benyttes selv om de også brukes til opptrening

Reagerer

En som ikke er fornøyd med situasjonen, er Senterpartiets Sandra Borch. Hun raser mot tjenesten.

– Når en rekke av flyene som er operative, ikke kan lande på flertallet av flyplassene, er dette i ferd med å bli en katastrofe. Nok en gang ser vi at beredskapen svekkes. Nå må helseministeren på banen og ordne opp i dette, sier hun.

Situasjonen bekymrer også helsepolitisk talsperson Ingvild Kjerkol i Arbeiderpartiet.

– Vår bekymring for at det nye selskapet ikke skulle være klare til å ta over driften, har blitt avvist, og vi har fått gjentatte forsikringer om at overgangen skulle gå fint. Det vi hører nå, er totalt uakseptabelt og viser at det har vært god grunn til å advare, sier Kjerkol til NTB.

Bekymret

Ordfører Stine Akselsen i Lebesby kommune er bekymret for pasienter i Finnmark, og sier til iFinnmark at både regjeringen og myndighetene lovte at beredskapen skulle være på plass også under overgangsfasen.

– Når man har så mange fly som er operative, men ikke kan lande på så mange flyplasser så er det ikke en god nok tjeneste.

Hun understreker samtidig at personer som bor i blant annet Kjøllefjord og Mehamn har lengst vei til sykehus. Om de ikke kan bruke ambulansefly, vil det innebære flere timer i bil fordi det er 34 mil til Kirkenes og 36 mil til Hammerfest.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom jeg allerede har påpekt, KS2-rapporten angir alle kostnadsøkninger som bompengefinansiering. Dette vil de fleste mene ikke er rimelig. KS2-analysen skal ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøFastsetting av bompengar, beløp som skal betalast har fleire element i seg.  Vurdering av dette ligg i oppdraget frå Finansdepartementet. 1. ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu er så blendet av dine argumenter at du ikke innser din egen selvdyrking av agendaen din .Men forhåpentligvis får ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse