Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
03 august 2019 00:48
Del på Facebook
Temperaturen har økt med cirka en grad og en generell nedbørsøkning på cirka 18 prosent de i løpet av de siste 100 årene. Bildet viser et jordras mellom husene i Vassenden i Jølster kommune tirsdag Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Temperaturen har økt med cirka en grad og en generell nedbørsøkning på cirka 18 prosent de i løpet av de siste 100 årene. Bildet viser et jordras mellom husene i Vassenden i Jølster kommune tirsdag Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Økte temperaturer og episoder med kraftig styrtregn kan ventes i framtida, ifølge Meteorologisk institutt. Det gjelder året gjennom, men spesielt om sommeren.

– Vi må forberede oss på flere episoder med kraftig styrtregn i framtida, og på at nedbørintensiteten i slike episoder vil øke. Om sommeren kan det bli større svingninger mellom tørre og varme perioder, og kaldere vær og perioder med styrtregn, skriver Meteorologisk institutt på sine hjemmesider.

Styrtregn defineres som kraftig regn med varighet på tre timer eller kortere. Det er den kortvarige og mest intense nedbøren som vil øke mest, ifølge instituttet.

Slike svingninger og raske væromslag kan potensielt gjøre mye skade med mer overvann i tettbygde strøk, og fare for flere jordskred. De viser til tirsdagens mange jordras i Jølster kommune som eksempel på hva vi kan vente oss i fremtiden. I løpet av kort tid førte kraftige regnbyger til stengte veier, kutt i strømnettet og isolerte folk som måtte evakueres i båter.

Meteorologisk institutt er en del av Norsk Klimaservicesenter som har laget flere rapporter om forventet framtidig utvikling av ekstremvær, temperatur og nedbør. De regner med at vi kan forvente en økning i kraftig styrtregn på cirka 40 prosent fram mot slutten av dette århundret.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 15 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse