Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
27 august 2019 09:48
Del på Facebook
Det er usikkerhet knyttet til hva egenandelskravet til kommunene vil bety. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
Det er usikkerhet knyttet til hva egenandelskravet til kommunene vil bety. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringens bom-avtale slår fast at kommunene må dekke 20 prosent av alle nye bypakker med andre midler enn bompenger. Men ingen vet hvordan det vil slå ut.

– Det er ikke så lett å forstå hva dette vil bety for kommunene framover, sier assisterende direktør Kjell Werner Johansen ved Transportøkonomisk institutt (TØI) til NTB.

Tonen er noenlunde lik fra kommuneorganisasjonen KS:

– Hva det faktisk betyr, gjenstår å se. Det gjelder kun nye bypakker, ikke de eksisterende. Siden det ikke har blitt gjort en detaljert konsekvensutredning, skal jeg være forsiktig med å mene noe om hva som faktisk blir konsekvensen, sier områdedirektør for interessepolitikk Helge Eide i KS.

Han legger til at KS prinsipielt er imot kravet.

Les også: Uaktuelt for MDG å kutte i bompenger

Ingen utredning

Heller ikke politikerne som vedtok avtalen, vet hvilken betydning dette egenandelskravet vil få.

– Vi vet egentlig ikke konsekvensene av dette punktet, sa Venstre-leder Trine Skei Grande da hun fredag kunngjorde at partiet stilte seg bak statsminister Erna Solbergs (H) forslag til bompengeløsning.

Avtalepunktet hun snakker om, og som Venstre var klart imot, lyder som følger:

«Det forutsettes en fylkeskommunal/kommunal egenandel på 20 prosent i nye bypakker med investeringer på fylkeskommunale eller kommunale prosjekter. Egenandelen kan ikke finansieres med bompenger.»

– Vi har vært imot dette punktet fordi vi mener at det bør konsekvensutredes før det kommer inn, forklarte Grande.

– Kutt i velferd

Opposisjonen var raskt ute og kritiserte egenandelskravet og antydet at kommunene kan bli nødt til å kutte i andre tjenester for å få råd til egendelen på 20 prosent.

– Når kommunene selv må betale mer for bedre transport, vil de måtte finansiere det med kutt i velferden eller droppe kollektivsatsing. Enten taper miljøet, eller så blir skolebarn, eldre og arbeidsfolk i kommunene taperne, sa SVs Audun Lysbakken.

Aps Jonas Gahr Støre var kritisk til at regjeringen sender en «ekstraregning til kommunene, uten å ha konsultert dem».

Les også: Raymond Johansen: – Uaktuelt å øke bompengenivået nå

– Må fortolkes

Men om kommunene faktisk får ei ekstraregning på grunn av egendelen, er vanskelig å si.

– Det må fortolkes. Det er ikke krystallklart hva ting i denne avtalen betyr, sier Kjell Werner Johansen i TØI.

Han viser til noe Trine Skei Grande også var innom på fredagens pressekonferanse. Nemlig at kommunene og fylkeskommunene allerede bruker masse penger på samferdselsprosjekter som ikke er del av disse bypakkene.

– Dermed kan det tenkes at de legger noen av disse prosjektene inn i bypakkene og fyller opp egenandelen på den måten, sier han.

I så fall vil punktet ha få reelle konsekvenser.

– Våre bypolitikere sier at dette ikke trenger å føre til så store endringer. Fordi bypakkene egentlig ikke er rigget med at alle prosjektene ligger inne. Nå kan du legge alle inn, og da har du klart egenandelen, sa Grande.

Uenige

Den analysen er samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) ikke enig i. Han sier at dersom kommunene flytter inn nye prosjekter i pakkene, kan de risikere å måtte flytte andre ut.

– Det blir en tydelig porteføljestyring. Fylkes- og kommunepolitikerne har ikke sjans til å lure seg unna at det blir tøffere prioriteringer, det er hele intensjonen i avtalen, sier han til NTB.

Egenandelskravet har vært viktig for Frp i forhandlingene. Dale vedgår at det ikke er mulig å si noe sikkert om konsekvensene av kravet, men forklarer intensjonen bak slik:

– Det skal bidra til at fylkes- og lokalpolitikere tenker gjennom kostnadene i en del av prosjektene de foreslår i bypakkene, fordi de ikke lenger kan velte 100 prosent over på bilistene.

– Vil dette få reelle konsekvenser?

– Ja. Det er ikke noe rom for tolkning her. Det er flere punkt i avtalen som regulerer dette.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr Nylig Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøEg tar det for gitt at du har lest Klimautvalet sine 9 siderrs rapport om samferdsel. Der står det i ...
Geir Ole Sætremyr 7 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøJa det er Stortinget sitt privilegium å sette inn tiltak slik at Noreg når sine klimamål. Og det er ikkje ...
Terje Sundsbø 27 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Hans-Peter KaaresenSamferdsel prioriteres først av alt hos fylkespolitikerne – gratis ferge før skoler. Uten Møreaksen må fylket fortsatt drifte 2 ...
Terje Sundsbø 31 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrMiljøvennlig mobilitet betyr tilrettelegging for elbiler i distriktene – hvor offentlige transportmidler aldri kan bli et tilfredsstillende alternativ, verken økonomisk ...
Terje Sundsbø 32 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDet er Stortinget sitt privilegium å prioritere, herunder også hvordan de vil forsøke å nå klimamål. Slik som å redusere ...
Hans-Peter Kaaresen 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse